هیگ: توافق ژنو گام بزرگی به سوی راهکار جامع بود

۱۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۹۲۵۶۷۸ سرخط اخبار

وزیر خارجه انگلیس دیروز در در نشست «گفت وگو» در بحرین، توافق هسته ای میان ایران و 1+5 را گامی بزرگ به سوی حل مناقشه هسته ای دانسته و گفت باید به دیپلماسی فرصت داد تا قدرت خود را نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس روز گذشته توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 را «گامی بزرگ» در جهت حل مناقشه هسته ای ایران دانست و گفت قدرت های جهانی در توافق با ایران منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز در نظر دارند.

هیگ که روز جمعه در مراسم شام افتتاحیه نشست موسوم به «گفت وگو» منامه صحبت می کرد، در مورد توافق هسته ای با ایران گفت: دستیابی ایران به سلاح هسته ای، نه فقط برای منطقه بلکه برای جهان تبعات فاجعه باری خواهد داشت. بریتانیا به همکاری نزدیک با 1+5 برای محدود کردن طراحی های هسته ای ایران ادامه می دهد. توافق اخیر جدیت جامعه جهانی را نشان داد.

وی همچنین تأکید کرد که باید به دیپلماسی زمان و شانس کافی داد تا بتواند اثرگذاری خود را نشان دهد. هیگ در این مورد گفت: وقتی ما در عین حال که تغییر لحن و رویکرد دولت ایران در موضوع هسته ای را حس کرده و از آن استقبال می کنیم، باید قدرت دیپلماسی را بیازماییم، چراکه جایگزین های آن یا ادامه گسترش برنامه هسته ای ایران است و یا درگیری ای که می تواند مشکلات منطقه ای به بار آورد.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه با بیان اینکه لندن به ادامه و گسترش همکاری با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس متعهد است، گفت قدرت های بزرگ در توافق با ایران منافع کشورهای عربی را نیز در نظر دارند و توافقی نخواهند کرد که هزینه ای را بر دیگر کشورهای منطقه تحمیل کند.


نظر شما :