به منظور پیشرفت به سوی توافق نهایی با ایران

کری با بی بی لابی کرد

۱۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۲۵۶۴۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
در مورد تاکیتک ها بین دو طرف اختلاف نظر وجود دارد،اما در عین حال اسرائیلی ها از تلاش به منظور دستیابی به توافق جامع با ایران حمایت می کنند.
کری با بی بی لابی کرد

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن زمان بازگشت سناتورها از تعطیلات و تشکیل جلسه کنگره، مقامات دولت باراک اوباما برای جلوگیری از اقدام آنها در جهت تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران، به تکاپوی بیشتری افتاده اند. در حالی که هر روز مقامات کاخ سفید علیه اعمال تحریم های مضاعف هشدار می دهند، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز با دو هفته تاخیر به تل آویو سفر کرد تا نتانیاهو را راضی کند از فشار بر سناتورهای آمریکایی در مورد تصویب تحریم ها دست بردارد. کری بنا بود جمعه 22 نوامبر به اسرائیل سفر کند اما با طولانی تر شدن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و همچنین تصمیم گیری وزیران خارجه برای حضور در این مذاکرات، کری تصمیم گرفت شامگاه جمعه واشینگتن را به مقصد ژنو ترک کند نه تل آویو. این نخستین باری نیست که کری برنامه سفر خود به اسرائیل را تغییر می دهد. در مذاکرات هسته ای ژنو 2 نیز وزیر خارجه آمریکا با تغییر برنامه سفر به اسرائیل به اندازه ای نتانیاهو را ناراحت کرد که او از خشم فریاد می کشید. به هر ترتیب با گذشت 10 روز از توافق هسته ای مقدماتی در ژنو، کری بار و بنه سفر به اسرائیل را بست تا پس از گفت و گوی تلفنی اوباما با نتانیاهو، به طور رو در رو از وی بخواهد زمان بیشتری برای دیپلماسی با ایران در نظر بگیرد.

دولت اوباما روز پنجشنبه یک انتخاب پیش روی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گذاشت. او می تواند به ایالات متحده و دیگر قدرتهای جهانی فضایی برای دستیابی به یک توافق هسته ای قانع کننده با ایرن بدهد یا اینکه همچنان علیه آن موضع گیری کند. جان کری، در نخستین نشست رو در روی خود با نتانیاهو، پس از توافق هسته ای ژنو که نخست وزیر اسرائیل آن را اشتباهی تاریخی خوانده بود، با او لابی کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، همچنین کری تلاش برای همسو کردن افکار عمومی اسرائیل با تلاش ها به منظور دستیابی به توافق درازمدت با ایران بر سر برنامه های هسته ای اش را آغاز کرد. اما به احتمال بسیار زیاد در این چشم انداز طولانی مدت درخواست اسرائیل در مورد خلع سلاح ایران از توانایی غنی سازی، گنجانده نخواهد شد.

او پس از چند ساعت گفت و گو با بی بی اطمینان داد هسته اصلی تحریم ها علیه ایران بر جای خود باقی است و با قدرت اعمال خواهد شد. کری گفت:نظام تحریم های نفتی و بانکداری به طول کامل علیه ایران حفظ می شود و خزانه داری آمریکا از طریق سرویس های مربوطه در ایالات متحده بر روند اجرای هر چه قوی تر این تحریم ها نظارت دارد.

کری از نتانیاهو خواست از مسموم کردن فضا علیه ایالات متحده و پنج قدرت جهانی دیگر که به دنبال توافق نهایی با ایران هستند، خودداری کند. یک عضو وزارت خارجه آمریکا که به همراه کری به تل آویو سفر کرده بود در این زمینه اظهار داشت:همانطور که همه می دانیم در مورد تاکیتک ها بین دو طرف اختلاف نظر وجود دارد،اما در عین حال اسرائیلی ها از تلاش به منظور دستیابی به توافق جامع با ایران حمایت می کنند.

در این چشم انداز طولانی مدت درخواست اسرائیل در مورد خلع سلاح ایران از توانایی غنی سازی، گنجانده نخواهد شد.

ایالات متحده از نتانیاهو می خواهد به سناتورهای حامی وی در کنگره این پیام را بفرستد که می خواهد به دیپلماسی یک فرصت بدهد. اما این یک درخواست غیر واقع گرایانه است، چرا که حرکت سناتورها در جهت اعمال تحریم های بیشتر علیه ایرن می تواند دست بالا را در امضاء قراردادی قوی تر از آن اسرائیل کند. از سوی دیگر نتانیاهو بر برخی فعالان تندرو حامی اسرائیل در کنگره آمریکا که گاهی مواضعی به مراتب سخت تر از دولت وی اتخاذ می کنند، تسلط کامل ندارد.

کری و دیگر مقامات آمریکایی می گویند به طور مستقیم از کنگره خواسته اند تحریم های جدید را تصویب نکند، زیرا در این صورت آمریکا در توافق مقدماتی با ایران عهد شکنی می کند. آنها دو هفته پیش در ژنو به این نتیجه رسیده اند که در مقابل ایجاد برخی محدودیت ها در برنامه های هسته ای ایران، مانع تصویب تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی شوند.

کری علاوه بر مساله هسته ای ایران در مورد موضوع فلسطین و مذاکرات صلح نیز با او گفت و گو کرد. کری پس از ملاقات با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگرادان فلسطین گفت: امنیت اسرائیل و فلسطین در دستور کار مذاکرات پنجشنبه قرار داشت.

با این حال مخالفت نتانیاهو با توافق هسته ای مقدماتی توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. به نحوی که حتی برخی در داخل اسرائیل نیز از او انتقاد می کنند. ایهود المرت، نخست وزیر سابق اسرائیل بر این باور است که نتانیاهو با اعلام جنگ علیه آمریکا سر خود را بر باد می دهد. نتانیاهو که در روزهای گذشته همواره علیه توافق هسته ای با ایران موضع گیری کرده بود، هفته گذشته در رم مدعی شد، ساکت ماندن خیلی آسان است. اما من به حفظ امنیت مردم کشورم متعهد هستم . او بار دیگر ادعای اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران را نیز مطرح کرد.

این در حالی است که در اسرائیل یک نظر سنجی ماهانه توسط موسسه دمکراسی اسرائیل در تل آویو حاکی از آن است که 77 درصد افکار عمومی در اسرائیل فکر نمی کنند توافق با ایران به جنبه های تهدید آمیز برنامه های هسته ای ایران پایان دهد. همچنین 71 درصد نیز بر این باورند که ایالات متحده بزرگترین و مهم ترین متحد اسرائیل است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: نتانیاهو تحریم جان کری مذاکرات هسته ای


نظر شما :