اوکراین در آستانه انقلابی دیگر؟

۱۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۲۵۶۳۷ سرخط اخبار

 همزمان با تلاش مقامات غربی برای کمک به حل بحران اوکراین، یکی از مقامات ارشد این کشور درخواست معترضان را برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در بحبوبحه اعتراضات گسترده خیابانی رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هزاران تن از مردم اوکراین روزهاست که علیه تصمیم غیرمنتظره ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری این کشور برای توقف روابط با اتحادیه اروپا و همچنین اقدامات پلیس ضد شورش برای سرکوب معترضان به خیابان ها آمدند.

اما "سرهی آربوزوف"، معاون نخست وزیر اوکراین درخواست اصلی معترضان برای استعفای کابینه دولت و برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری را رد کرده و گفت: هیچ دلیلی برای این کار نمی بینم. هیچ بودجه ای برای برگزاری انتخابات زود هنگام وجود ندارد.

در همین حال هیات ارشد حقوق بشر اروپا اعلام کرد: دولت اوکراین و رهبران مخالفان پیشنهاد ایجاد هیاتی برای تحقیق در رابطه با خشونت علیه معترضان را پذیرفته اند.

"دنیل هولتگن"، سخنگوی شورای اروپا گفت: این هیات شامل عضوی از دولت، مخالفان و یکی از اعضای حقوق بشر است. هنوز هیچ نامزدی برای این هیات انتخاب نشده و مشخص نیست که این هیات چه زمانی کار خود را آغاز می کند.

رئیس شورای اروپا در بیانیه ای گفت: شفافیت و تایید این تحقیقات نخستین گام برای اعتمادسازی در اوکراین است.

دیپلمات های غربی به مقامات اوکراین تاکید کردند تا به اعتراضات گسترده مردم احترام بگذارند.

همچنین ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مقامات اوکراین باید این اعتراضات را سازنده بدانند. نوبت اوکراین است که با تمام خواسته های مردم کشورش مواجه شود و یا آن ها را ناامید کند. نورم های دموکراتیک و اجرای قانون باید حمایت شود.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد: پلیس اوکراین به معترضان حامی اروپا هشدار داده که اگر به تصرف دفاتر دولتی در کی یف پایان ندهند، آن ها را به شدت سرکوب خواهد کرد و این در حالی است که نیکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین نیز معترضان را "نازی و جنایتکار" دانست.

همزمان با برگزاری کنفرانس امنیتی اروپا مقامات اوکراین هشدارهای جدی خود را مطرح کردند.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان به اوکراین علیه سرکوب خشونت آمیز معترضان هشدار داد.

وستروله ضمن ابراز نگرانی خود نسبت به رفتار پلیس با معترضان اوکراینی گفت: راهی که اوکراین برای واکنش نسبت به متحدان حامی اروپا پیش گرفته معیاری است در رابطه با اینکه چگونه به ارزش های مشترک سازمان امنیت و همکاری در اروپا عمل می کند.

یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین نیز از مقامات اروپایی خواست تا تحریم های جدی را علیه یانوکوویچ و خانواده اش اعمال کنند و گفت: این تنها زبانی است که او متوجه می شود.

وی همچنین خواستار ادامه اعتراضات صلح آمیز با قدرت و انرژی بیشتر شد.


نظر شما :