تایمز اسرائیل:

واشنگتن غنی‌سازی ایران را می‌پذیرد

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۹۲۵۵۷۰ سرخط اخبار

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل در واکنش به بیانیه روز سه شنبه «برنادت میهن»، نوشته است این بیانیه تاییدی بر گزارش های ماه های اخیر مبنی بر آمادگی غرب برای پذیرش برنامه غنی سازی ایران، بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل روز چهارشنبه با انتشار گزارشی در مورد بیانیه اخیر کاخ سفید در مورد برنامه غنی سازی ایران، نوشته است این بیانیه گزارش های ماه های اخیر مبنی بر آمادگی آمریکا و غرب برای موافقت با غنی سازی سطح پایین در ایران را تائید کرد.

«برنادت میهن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ای در مورد توافق هسته ای با ایران گفته است: آماده ایم در مورد وجود یک برنامه غنی سازی بسیار محدود در وضعیت نهایی مذاکره کنیم، آن هم به این دلیل که ایرانی ها برای اولین بار حاضر شدند در یک سند عمومی آمادگی خود برای پذیرش نظارت شدید، و محدودیت سطح، ابعاد، طرفین و ذخایر را اعلام کنند.

تایمز اسرائیل در واکنش به این بیانیه نوشته است: ماه ها بود که گزارش می شد دولت اوباما و قدرت های غربی آماده اند غنی سازی سطح پایین را به عنوان بخشی از یک توافق دائمی، بپذیرند. بیانیه روز سه شنبه میهن برای اولین بار این گزارش ها را تائید کرد.

ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) هفته گذشته بعد از مدت ها مذاکره، به توافقی اولیه دست یافتند. بر اساس این توافق، ایران پذیرفته است در 6 ماه آینده ابعاد برنامه هسته ای خود را در سطح فعلی نگه دارد و در مقابل، تحریم ها نیز از سطح فعلی بالاتر نرفته و در برخی بخش ها نیز کاهش یابد. طرفین در این 6 ماه فرصت خواهند داشت برای دستیابی به توافقی جامع، مذاکره کنند.

در متن توافق ایران و 1+5 دو بار عبارت «برنامه غنی سازی» ایران به صورت محدود و مورد توافق طرفین آمده است. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا پیش از این گفته بود این موضوع به معنی پذیرش حق غنی سازی ایران نیست. در مقابل ایران می گوید «حق غنی سازی» از سوی «ان پی تی» برای همه به رسمیت شناخته شده و کشورها در جایگاهی نیستند که این حق را به رسمیت بشناسند، بلکه باید به آن احترام بگذارند.


نظر شما :