حضور قربانیان شیمیایی ایران در لاهه

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۹۲۵۵۴۴ سرخط اخبار

قربانیان ایرانی تسلیحات شیمیایی در جریان جنگ ایران و عراق به لاهه سفر کرده اند تا تجربه خود را در نشست سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی (OPCW) بیان کنند.

یکی از این افراد روز سه شنبه (۱۲ آذر) در مصاحبه با پرس تی وی گفت: «من ۲۰ سال است که از این درد رنج می کشم، من اثباتی زنده هستم برای آنچه که این تسلیحات سبب می شود، اما می خواهم مثالی باشم تا دیگران مجبور نباشند رنج بکشند.»

یکی دیگر از قربانیان ایرانی که زمان کودکی در معرض تسلیحات شیمیایی قرار گرفته است، گفت: «حقیقت این است که من مشکلات بسیاری دارم، ممکن است در ظاهر خوب به نظر برسم، اما با هر نفسی که می کشم حالم خراب می شود...من به اینجا آمده ام تا بگویم هیچ کودکی آنچه را من از سر گذرانده ام تجربه نکرده است.»

در این بین، سازمان های غیردولتی ایران در این کنفرانس می گویند که قربانیان ایران این روزها به سبب تحریم های مهندسی شده از سویی امریکا بر ضد ایران به سبب برنامه انرژی هسته ای این کشور، تحت فشار بیشتری قرار دارند و این امر سبب شده آنان در دریافت داروهای مورد نیاز خود با مشکل رو به رو شوند.

شهریار خاطری از انجمن حمایت از قربانیان شیمیایی می گوید: «ما یک بار قربانی تسلیحات شیمیایی شدیم و اکنون قربانی تحریم ها می شویم، خیلی غم انگیز است که شماری ازاین افراد که قربانی مواد شیمیایی هستند اکنون به سبب عدم دسترسی به داروهای مورد نیاز خود به سبب تحریم های تحمیل شده از سوی غرب در حال مرگ هستند.»

صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق در تهاجم ۸ ساله ی این کشور به ایران به طور دائم از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد.

نزدیک به ۱۰۰ هزار تن از مردم ایران در جریان جنگ تحمیلی تحت تاثیر گازهای اعصاب و خردل قرار گرفتند و نزدیک به یک نفر از هر ۱۰ تن پیش از دریافت مراقبت پزشکی جان سپرد. درحدود پنج تا شش هزار قربانی دیگر هنوز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

دیکتاتور سابق عراق برای اولین بار در طول تاریخ از گاز اعصاب استفاده کرد. وی در جریان جنگ با ایران همچنین برای نخستین بار بر ضد جمعیتی غیرنظامی از گاز خردل استفاده کرد.

کلید واژه ها: لاهه


نظر شما :