کاردار غیر مقیم انگلیس با دستور کار سوریه به تهران آمد

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۰۱:۰۲ کد : ۱۹۲۵۵۳۳ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: کاردار غیر مقیم انگلیس پس از دو سال که هیچ دیپلمات انگلیسی در ایران حضور نداشت، به تهران آمد. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس با اشاره به این سفر گفت: بحران سوریه در دستور کار وی قرار دارد.

به گزارش وال استریت ژورنال، هیگ در پارلمان انگلیس گفت: از نظر انگلیس، ایران همچنان به برخی نقش آفرینی ها در سوریه ادامه می دهد. وی افزود: تغییر زیادی در سیاست خاری ایران ایجاد نشده است. البته ما از طریق کاردار غیر مقیم خود در ایران در مورد مساله سوریه با مقامات تهران گفت و گو خواهیم کرد.

این در حالی است که سوم آذرماه ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلی، فرانسه، چین؛ روسیه و آلمان) به توافقنامه ای بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی دست یافتند که به عقیده هیگ گامی مهم در جهت ارتقای سطح امنیت در خاورمیانه و جلوگیری از اشاعه هسته ای به شمار می رود.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص حضور ایران در کنفرانس ژنو در مورد سوریه که احتمالا در ماه ژانویه در سویس برگزار می شود، گفت: حضور تمامی کشورهای در این کنفرانس بر مبنای اصولی که در ژنو یک در مورد آن توافق شد وجود دارد. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند حضور آنها در این کنفرانس با پیش شرط نخواهد بود.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه گفت: من به ایرانیان گفته ام در صورتی که توافق ژنو یک را اجرا کنند، بسیاری از کشورها شامل انگلیس از حضور ایران در ژنو 2 حمایت می کنند. البته آنها به پیشنهاد من پاسخ منفی نداند اما هنوز هم اقدامی انجام نداده اند که نشان دهد به اصول ژنو یک متعهد هستند. با این حال ما همچنان در این زمینه در حال رایزنی هستیم.

دولت انگلیس اخیرا تلاش می کند روابط بهتری را با ایران برقرار کند. پس از ماجرای حمله به سفارت انگلیس در تهران در 8 آذر 90، سفارتخانه های ایران وانگلیس تعطیل و کارمندان نیز اخراج شدند.تلاش های اخیر دولت انگلیس شامل برقراری ارتباط دیوید کامرون ، نخست وزیر با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و برگزاری نشست های بین مقامات دو کشور است. تمرکز این نشست ها به گفته هیگ بر روابط دوجانبه، مساله هسته ای ایران و سوریه است.

کلید واژه ها: انگلیس هیگ


نظر شما :