اسد تا انتخابات آتی در قدرت می‌ماند

۰۱ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۴۸ کد : ۱۹۲۴۹۴۵ سرخط اخبار

 

معاون برکنار شده نخست وزیر سوریه ضمن "مدبرانه" خواندن مواضع سید حسن نصرالله درخصوص بحران سوریه تاکید کرد: اسد تا برگزاری انتخابات 2014 در قدرت می ماند.
 
به گزارش ایسنا، قدری جمیل، معاون برکنار شده نخست وزیر سوریه در تماس تلفنی با خبرگزاری آلمان گفت: به عقیده من بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آتی در سال 2014 در قدرت باقی خواهند ماند واین چیزی است که تمام قدرت های جهان بر آن توافق دارند.
 
جمیل همچنین از امکان نامزدی اش برای رهبری سوریه در دوره مابعد بشار اسد نیز گفت: من یک انسان منضبط و پایبند به تصمیمات حزبی که به آن وابستگی دارم، هستم و تمام خواسته ام این است که رنج های ملت سوریه پایان یابد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اسد هیچ مانعی برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ندارد و نامزدی وی در انتخابات بستگی به دو مساله یعنی علاقه شخصی وی و تمایل مردم سوریه دارد که درباره مورد اول باید بگویم به عقیده من اسد این تمایل را دارد اما در مورد دوم زود است که بخواهیم صحبتی کنیم.
 
جمیل خاطرنشان کرد: من معقتدم باقی ماندن اسد تا برگزاری انتخابات آتی چیزی است که به شکل محسوس کشورهای جهان بر آن توافق کردند.
 
معاون برکنار شده نخست وزیر سوریه درباره مواضع حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در خصوص بحران سوریه نیز گفت: موضع حزب الله و سید حسن نصرالله بسیار "مدبرانه" است. نصرالله خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه است و کسانی را که با این مساله مخالف اند به تلاش برای ادامه خشونت ها در سوریه متهم می کند. مواضع نصرالله مواضعی کاملا "مدبرانه" است و اگر حزب الله به سوریه آمده برای حمایت از نظام سوریه است و به آن اقرار می کند و هرگز منکر آن نشده است. حزب الله در ابتدا وارد سوریه نشد اما پس از آنکه ده ها هزار تن از افراد مسلح برای جنگ علیه نظام سوریه وارد کشور سوریه شدند، حزب الله نیز به حمایت از نظام برخاست.
 
جمیل درباره برگزاری کنفرانس ژنو2 و تلاش ها در این خصوص نیز گفت: جامعه جهانی بر برگزاری هرچه سریعتر کنفرانس ژنو 2 به عنوان تنها راهکار برون رفت از بحران سوریه، توافق دارد و چیزی که در حال حاضر اهمیت دارد برگزاری این کنفرانس است تا به این وسیله بتوان تمامی گروه های مسلح خارجی را از سوریه خارج کرد.
 
وی در ادامه افزود: ژنو2 آغازی برای متعهد شدن سوری ها در پایان دادن به درگیری های مسلحانه و شروع روند سیاسی دموکراتیک است که به مردم سوریه اجازه می دهد سرنوشت خود را تعیین کنند.
 
جمیل ادامه داد: به نظر من ژنو2 شروعی برای پایان دخالت های خارجی از طریق ملزم کردن کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه ای به دست کشیدن از تلاش برای برهم زدن امنیت سوریه است.
 
معاون برکنار شده نخست وزیر سوریه با بیان اینکه شمار زیادی از گروه های مسلح تندرو جزو مردم سوریه نیستند و از کشورهای چین، اسپانیا، لیبی، تونس، افغانستان و سایر کشورها آمده اند اعلام کرد: من با برخی افراد که درباره توانایی ژنو2 در پیشرفت در سوریه مردداند مخالف هستم. چرا که به عقیده من در حالی که هیچ یک از طرفین در سوریه قادر بر غلبه نظامی بر طرف دیگر نیست راهکار سیاسی بهترین گزینه است. مشکل موجود میان طرفین سوری مشکل اطمینان و تضمین است. پس اگر طرفین به پای میز مذاکره بیایند می توان پل های اعتماد را میان آن ها ایجاد کرد.
 
وی افزود:90 درصد از مردم سوریه مخالف تندروی هستند و خسته شده اند و می خواهند که مشکلشان حل و فصل شود و اگر راهی برای حل این مشکلات پیدا شود مردم حمایت گسترده ای خواهند کرد.
 
درباره مشارکت ایران در ژنو2 نیز قدری جمیل گفت: من نه تنها مشارکت ایران در ژنو2 را تایید می کنم بلکه حتی بر لزوم مشارکت ایران و تمامی قدرت های منطقه ای در این کنفرانس پافشاری دارم چرا که حضور آن ها نشانده پایبندی شان به نتایج این کنفرانس است.
 
وی با اشاره به وجود اختلافات سیاسی در مواضع خود با مواضع ائتلاف مخالفان سوریه تاکید کرد: این اختلافات به پیش شرط ها برای مشارکت در ژنو2 مربوط می شود. چرا که من با پیش شرط مخالفان یعنی برکناری اسد از قدرت مخالفم و این دفاع از اسد نیست بلکه به نفع مذاکرات است که هیچ پیش شرطی چه از طرف مخالفان و یا نظام برای مذاکرات گذاشته نشود.
 
جمیل درباره مشارکتش در ژنو2 نیز گفت: برخی گروه های مخالف سوری هستند که از من خواسته اند نمایندگی آن ها را در فراهم سازی مقدمات ژنو2 برعهده بگیرم، باید یگویم چیزی که برای ما مهم است برگزاری این کنفرانس است و به عقیده من ژنو2 تا پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد اما هنوز فهرست شرکت کنندگان در این کنفرانس مشخص نشده است.
 
معاون برکنار شده نخست وزیر سوریه در ادامه تاکید کرد: اتهامات درباره اینکه سوریه مسئول حملات شیمیایی "غوطه" دمشق است، صحت ندارد چرا که نظام سوریه در حالی که پیشرفت نظامی دارد هرگز دست به ارتکاب چنین جنایتی نمی زند و به احتمال زیاد طرف سومی پشت این جنایت قرار دارد که چه بسا طرف سوم گروه های خارجی از منطقه کشورهای جهان و گروه های تندرو باشد که هدفش متوقف کردن پیشرفت های نظامی سوریه و اتخاذ اقدامات سرنوشت ساز در سوریه است.
 
قدری جمیل در پایان اعلام کرد که من با عقیده برخی مبنی بر این که تغییر شخص رئیس جمهور در سوریه کافی است مخالفم و به عقیده من تغییر نظام باید در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی صورت بگیرد و پس از آن این مردم هستند که تصمیم می گیرند چه کسی برآنها حکومت کند.

کلید واژه ها: ژنو2 نخست وزیر سوریه


نظر شما :