واکنش تهران به تصویب قطع‌نامه حقوق بشری

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۲۲:۲۷ کد : ۱۹۲۴۸۴۰ سرخط اخبار

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: متاسفانه و بر اساس روال چند سال گذشته، تعدادی از کشورهای غربی به پیشگامی کانادا با اهداف سیاسی و به ادعای نقض حقوق بشر، قطعنامه ای را علیه کشورمان درکمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح و به تصویب رساندند.
 
به گزارش ایسنا، مرضیه افخم افزود: اگر چه در قطعنامه سال جاری به تحولات اخیر در جمهوری اسلامی ایران از جمله یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اقدامات دولت تدبیر و امید اشارات مختصری شده است ولی در کلیت قطعنامه به طور متعدد نکات خلاف واقع ذکر شده است که منبع و ماخذی جز سایت های رسانه یی مرتبط با بانیان غربی این قطعنامه و گروه های ترویستی بدنام و وابسته ندارد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را محکوم می کند و از این که مکانیزم و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد دستاویز سیاست بازی های کشورهای غربی قرار گرفته متاسف است و تعریف این قطعنامه و هم چنین محتوای آن را قویا مردود می داند.
 
افخم افزود: بانیان قطعنامه در حالی به اغراق گویی و سیاه انگاری در قبال وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران پرداخته اند که نه تنها چشم خود را بر روی وضعیت وخیم حقوق بشر در کشورهای متحد خود بسته اند، بلکه از پاسخگویی به موارد متعدد نقض حقوق بشر شهروندان خویش ناتوان هستند و در سابقه تاریخی و حتی امروزه خود موارد سیستماتیک و وحشتناک نقض حقوق بشر را در پرونده دارند.
 
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به اقدامات مداخله جویانه سیاسی، بر اساس شرع مقدس اسلام و هم چنین اصول مندرج در قانون اساسی کشور، در جهت حمایت و گسترش از حقوق آحاد شهروندان خود ثابت قدم بوده و معتقد است که موضوع حقوق بشر نباید صحنه تقابل کشورها و فرهنگ های مختلف شود، بلکه این مساله می تواند با گفت وگو و احترام متقابل که اساس حقوق بشر است، زمینه ساز همکاری ملت ها و انتقال تجارب برای ارتقای کرامت انسانی شود.
 
افخم اظهار امیدواری کرد مفهوم حقوق بشر فارغ از نگرش سیاسی، مبنای ترقی و کمال انسان ها و منبع همزیستی مسالمت آمیز میان کشورها شود.

کلید واژه ها: حقوق بشر


نظر شما :