عدم تمایل ۱+۵ برای پذیرش مکتوب غنی‌سازی در ایران

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۲ کد : ۱۹۲۴۸۲۸ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه گاردین در آستانه برگزاری دور سوم مذاکرات ژنو به تحلیل فضای پیرامون گفت وگوها پرداخت و نوشت: یک روز قبل از مذاکرات ژنو، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار فیلمی در یوتیوب اعلام کرد، مسیر حل مناقشه هسته ای ایران باز است و سپس از قدرتهای جهان خواست «این فرصت دیپلماتیک» را مغتنم بشمارند. همزمان با اقدام ظریف، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز با حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان تلفنی گفت وگو کرد که این اقدام نخستین بار طی یک دهه گذشته بود.

به گفته سخنگوی کامرون، این دو مقام روابط دوجانبه میان انگلیس و ایران را مورد بحث قرار دادند و از اقداماتی که از زمان تصدی پست ریاست جمهوری به دست روحانی، اتخاذ شده، استقبال کردند، از جمله انتصاب کاردار غیر مقیم انگلیس در تهران.

به گفته سخنگوی نخست وزیر انگلیس، کامرون و روحانی همچنین توافق کردند به تلاش های خود برای بهبود روابط میان تهران و لندن، بر مبنای روابط دوجانبه و گام به گام ادامه دهند. درباره برنامه هسته ای ایران نیز این دو اتفاق نظر داشتند که پیشرفت چشمگیری در مذاکرات اخیر ژنو صورت گرفته و بسیار حائز اهمیت است که از فرصت پیش رو برای مذاکرات بهره جسته شود.

بر اساس این گزارش، همه مقامات غربی پذیرفته اند که درجه ای از غنی سازی اورانیوم در ایران بخشی غیرقابل اجتناب از هر نوع توافقی است اما واشنگتن و متحدانش مایل نیستند پذیرش این موضوع مکتوب شود چراکه آن را خطرناک تلقی می کنند.

گاردین نوشت: در اردوگاه غربی ها نیز نشانه هایی از توافق بر سر راکتور آب سنگین اراک وجود دارد. یک منبع دفاعی در فرانسه در این باره گفت: پافشاری فرانسه برای توقف کامل فعالیت راکتور آب سنگین اراک دیدگاه کل دولت پاریس نیست. در واقع، در پاریس میان وزرات خارجه و ریاست جمهوری در این باره بحث هایی وجود دارد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: مذاکرات از نشست قبلی ژنو تاکنون ظاهرا به حل برخی اختلافات درونی 1+5 منجر شده. مارک هیبس، کارشناس هسته ای در موسسه هریتیج در این باره می گوید: من بسیار خوشبین هستم که یک تفاهم وجود دارد. اروپایی ها امیدوارند که اکنون مشکلی وجود ندارد.

این روزنامه انگلیسی با اشاره به اینکه بحث دیگری که بر روی میز وجود دارد، توقف غنی سازی 20 درصد و اورانیوم غنی شده با غلظت 20 درصد و توقف تولید و نصب سانتریفیوژهای جدید است، نوشت: در ازای این امتیازات، 10 میلیارد دلار از اموال ایران آزادسازی می شود، به محدودیت تجارت طلا، مواد پتروشیمی و قطعات هواپیما پایان داده می شود. مقاماتی که در مذاکرات حضور دارند، می گویند هر یک از این موارد شامل جزئیات بسیار و نیازمند توافقات فنی است بنابراین رسیدن به توافق در این موارد پروسه ای طولانی خواهد بود.

گاردین در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: مذاکرات به تنش در روابط اسرائیل – آمریکا منجر شده است. به دنبال هشدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره هر نوع توافق در ژنو، جان کری، وزیر خارجه آمریکا شفاف بیان کرد که از اراضی اشغالی دیدار نخواهد کرد. دوشنبه جان کری از حق نتانیاهو برای بیان مواضعش و دفاع از منافع اسرائیل سخن گفت، با این حال، افزود، « در اینجا کاری انجام نمی دهیم که اسرائیل را به مخاطره اندازد. در واقع، معتقدیم این کار خطر را کاهش می دهد».

کلید واژه ها: انگلیس


نظر شما :