مسئول حمله به سفارت ایران در بیروت کیست؟

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۹۲۴۸۱۶ سرخط اخبار

گروهی که تحت عنوان «عبدالله عزام» مسوولیت حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را برعهده گرفته، مشخص نیست وجود خارجی داشته باشد.

ˈسید هادی خسروشاهیˈ رییس پیشین نمایندگی ایران در مصر در ستون سر مقاله روزنامه «شرق» که با سر خط خبری «آدرس نادرست» چاپ شده است نوشت: گروهی که تحت عنوان «عبدالله عزام»، مسوولیت حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت را برعهده گرفته، مشخص نیست وجود خارجی داشته باشد.

اینکه یک خبرگزاری به اعلان غیررسمی توسط یک گروه استناد کند، ماهیت آنها را نشان نمی دهد.

شاید برای خوانندگان جالب توجه باشد که بدانند «عزام» فردی عرب تبار و از مجاهدین معروف در افغانستان بود که علیه شوروی مبارزه می کرد و البته با رهبران جهادی، اختلافاتی داشت.

او فردی میانه رو بود که در یک حمله تروریستی در سفر به پاکستان کشته شد و به شکلی سوال برانگیز، بعدها سلفی ها از نام وی برای ساختن هویت های جعلی برای گروهک های خود سوءاستفاده کردند.

به نظر می رسد رژیم صهیونیستی یا تامین کنندگان مالی گروه های تروریستی سلفی - تکفیری که یکی، دو کشور مشخص عربی در شورای همکاری خلیج فارس هستند، در پس این ماجرا قرار دارند و این نام، آدرسی نادرست است.

البته تلاش وافر این کشورها علیه ایران که در ماه های اخیر تشدید شده است، از آغاز سقوط رژیم های دیکتاتوری عربی، وارد مرحله تازه ای شد و این روزها که ایران، در حال تثبیت موقعیت خود در مذاکرات بین المللی است، نگرانی آنها به شکل فزاینده ای افزایش یافته است.

در این میان، این تحول را نمی توان بی ارتباط با وقایع سوریه دانست. یکی از کشورهای عربی به صراحت از ایالات متحده خواسته تا به سوریه حمله کند و همه هزینه آن را نیز برعهده گرفته است.

در شرایطی که تحولات سوریه به هیچ عنوان به سود تامین کنندگان مالی و آمران گروه های سلفی - تکفیری در سوریه نیست، مواضع روز عاشورای سیدحسن نصرالله و مشخص بودن سیاست خارجی جمهوری اسلامی در خاورمیانه و به ویژه لبنان و سوریه، انگیزه برای انجام این حرکت تروریستی بی حاصل را ایجاد کرده است.

سیاست خارجی ایران به عنوان پشتیبان یکپارچگی لبنان و حامی مقاومت به عنوان نیروی منسجم در مقابل رژیم صهیونیستی، حتما برای برخی دولت های مرتجع منطقه، قابل تحمل نیست.

در مورد سوریه نیز موضع ایران ثابت و قابل دفاع است. وقایعی مانند حمله به سفارت جمهوری اسلامی در بیروت، تغییری در این سیاست ایجاد نمی کند. گروه های تکفیری و حامیان آنها حتما می دانند که توان آنها در انجام حملات تروریستی تا چه اندازه محدود و ناچیز است.

تنها تاسف این حادثه، ازدست دادن شیخ ابراهیم انصاری است. جناح اسراییل، عربستان، قطر و برخی کشورهای غربی بهتر است واقعیات منطقه را درک کرده و بیش از این، نفرت مردم ایران از خود را افزایش ندهند.

این وقایع بیش از پیش نشان می دهد که اسراییل و برخی کشورهای دیگر، فقط زبان زور و ترور را می فهمند و تنها با این زبان است که می توان با آنها سخن گفت!


نظر شما :