اظهارنظر جدید لاوروف درباره مذاکرات هسته‌ای

۲۶ آبان ۱۳۹۲ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۲۴۶۲۷ سرخط اخبار

اظهارات جدید وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته ای ایران، تلاش مشترک اسرائیلی ها و جمهوری خواهان آمریکایی برای جلوگیری از توافق هسته ای، ادعاهای یک وزیر اسرائیلی علیه ایران، آمادگی رژیم اسرائیل برای استقبال گرم از رئیس جمهور فرانسه و تحلیلی از اهداف پشت پرده سیاست های رژیم اسرائیل، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

اظهارنظر جدید وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران


به گزارش «تابناک»، اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 در ژنو، مهمترین خبری است که از روز گذشته تاکنون در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است.

به نوشته «تلگراف»، سرگئی لاوروف اظهار داشته ایران و قدرت های جهانی بخت بسیار خوبی برای رسیدن به یک توافق مقدماتی در موضوع هسته ای دارند. وی در این رابطه گفته: «برداشت کلی ما این است که بخت بسیا خوبی وجود دارد که نباید از دست برود. در حال حاضر عدم توافق اساسی بر سر مسائل عملی که نیازمند حل و فصل است، وجود ندارد. همه آنچه اکنون موردنیاز است، طراحی صحیح توافقی است که با زبان دیپلماتیک به آن رسیده ایم». وی همچنین هشدار داده مذاکرات نباید بر تصویب برخی اضافات مصنوعی که کمکی به حل موضوع نمی کند و چیزی را هم تغییر نمی دهد، تمرکز پیدا کند.

اظهارنظر جدید وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران


این در حالی است که گروه های مخالف توافق ایران و 1+5، همچنان به اقدامات خود ادامه می دهند. سایت خبری «آروتز شوا» با انتشار مطلبی در همین زمینه، از ادامه تلاش های رژیم اسرائیل و جمهوری خواهان کنگره آمرکیا برای جلوگیری از توافق هسته ای ایران خبر داده است. در همین راستا، هم برخی از مقامات اسرائیلی و هم سفیر آمریکا  در سرزمین های اشغالی، با حضور در رسانه های بین المللی اقدام به زیر سوال بردن روند مذاکرات با ایران کرده اند. از سوی دیگر، نفتالی بنت، از وزرای کابینه نتانیاهو به همراه شماری از اعضای پارلمان رژیم اسرائیل تلاش های لابی گرانه جدیدی را برای کشاندن نمایندگان کنگره آمریکا به مسیر مطلوب خود آغاز کرده اند.

اظهارنظر جدید وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران


در همین راستا، یکی دیگر از وزرای رژیم اسرائیل نیز اظهارات و ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده که در روزنامه «جروزالم پست» بازتاب یافته است. به نوشته این روزنامه، «گیلعاد اردان»، وزیر دفاع سرزمینی رژیم اسرائیل اظهار داشته این رژیم، حق غنی سازی اورانیوم را برای ایران به رسمیت نمی شناسد. وی مدعی شده رژیم اسرائیل از جزئیات طرح توافق ایران و گروه 1+5 آگاه است و آن را «توافقی بسیار بد» برای امنیت خود و همچنین جهان غرب ارزیابی می کند. وی در بخش دیگری از ادعاهای خود گفته: «ایران به طور مکرر قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده و نمی تواند مورد اطمینان باشد. نباید به این کشور اجازه داده شود که توانایی ساخت سلاح هسته ای را در خاک خود حفظ کند».

اظهارنظر جدید وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران


فرانسه نیز که این روزها به سبب همراهی بی قید و شرط با رژیم اسرائیل شناخته شده، به مسیر خود در این راستا ادامه می دهد. سایت شبکه خبری «فرانس 24» به موضوع سفر فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه به سرزمین های اشغالی پرداخته و می نویسد رژیم اسرائیل قصد دارد به سبب مواضع فرانسه در مذاکرات هسته ای ایران، روز یکشنبه زیر پای اولاند «فرش قرمز» پهن کند. این سایت اشاره می کند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل اخیراً اولاند را «دوست نزدیک» رژیم اسرائیل خوانده است. به هر حال، به نوشته این سایت، مقامات اسرائیلی قصد دارند استقبال گرمی را از اولاند و همچنین لورن فابیوس، وزیر خارجه وی به عمل بیاورند.

اظهارنظر جدید وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران


در نهایت، روزنامه «گالف نیوز» در تحلیلی مفصل به بررسی اهداف واقعی رژیم اسرائیل در سطح منطقه و جهان و پرداخته و انتقادات صریحی را از این رژیم مطرح کرده است. نویسنده این مطلب، تلاش برای کسب سلطه منطقه ای را محور و اساس همه سیاست های این رژیم دانسته و می نویسد در حالی که اسرائیلی ها بارها و بارها ثابت کرده اند که به هیچ عنوان به قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت پایبند نیستند، تلاش خود برای کسب سلطه منطقه ای را در پس اقدامات ظاهری پنهان کرده و در حقیقت، از کشورهای غربی می خواهند که به نیابت از آن ها برای رسیدن به اهدافشان اقداماتی را انجام دهند.


نظر شما :