نیویورک تایمز: فرانسه موضع سرسختی اتخاذ کرد

۲۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۲۴۳۶۹ سرخط اخبار

«نیویورک تایمز»در خصوص نشست «ژنو» به نقل از دیپلمات های غربی اعلام کرد، گرچه فرانسه در برخی موضوعات بیش از دیگر شرکای خود در گروه ۱+۵ موضع سخت تری اتخاذ کرد اما این هیأت ایرانی بود که از توافق موقت با این گروه طفره رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، دیپلمات ها ی غربی بر این باورند، در حالیکه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزرای خارجه گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) بر روی یک توافق موقت برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران مذاکره می کردند، پافشاری دولت ایران در خصوص به رسمیت شناختن حق غنی سازی این کشور به عنوان یک مانع بزرگ ظهور پیدا کرده است.

این روزنامه آمریکایی سپس به مباحثاتی که در جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5 درباره برنامه هسته ای ایران در ژنو مطرح شد، اشاره کرد و ادامه داد که نزاع بر سر حقوق غنی سازی ایران، در بین دیگر اختلافات، به این مفهوم است که مذاکرات با پیشرفتی که بسیاری امیدوار بودند، به پایان نرسید و تنها قرار شد مذاکره کنندگانی در سطح پایین تر حدود 10 روز دیگر مجدداً نشست برگزار کنند.

بسیاری شکست این گفت وگوها را به پافشاری فرانسه نسبت دادند که تأکید داشت هرگونه توافق با ایران باید محدودیت های شدیدی را بر نیروگاه آب سنگین اراک تحمیل کند.

یکی از مقامات ارشد آمریکا با اینحال اعلام کرد، گرچه فرانسه در بعضی موضوعات در مقایسه با شرکای خود موضع سخت تری اتخاذ کرد، اما هیأت ایرانی بود که از یک توافق موقت طفره رفت و اعلام کرد که قبل از هرگونه پیشروی بیشتر باید مشورت های بیشتری در تهران صورت دهد.

«هرب کینون» از روزنامه جروزالم پست گزارش کرد، یکی از مقامات ارشد آمریکایی که روز یکشنبه برای گزارش دهی درباره نشست اخیر ژنو درباره برنامه هسته ای ایران به صهیونیست ها به بیت المقدس سفر کرده است، اعلام کرد که قدرت های بزرگ در گفت وگوهای 1+5 یک سند کاری را مورد تأیید قرار دادند و آن را به ایران دادند.

وی که در این جلسه گزارش دهی حضور داشت به نقل از این مقام آمریکایی گفت: این (سند کاری) برای آنها (هیأت ایران) سنگین بود. آنها مجبور بودند به خانه بازگردند و با دولت خود گفت وگو کنند و دوباره بازگردند.

نیویورک تایمز ادامه داد که عدم حصول توافق بین ایران و گروه 1+5 فضا را برای انتقادهای کنگره از دولت اوباما باز گذاشته است، زیرا اوباما از آنها خواسته بود در تصویب تحریم های جدید علیه ایران تأمل کنند و آن را به تعویق بیاندازند اما کنگره متعهد شده بود که تحریم های شدیدتری را علیه ایران تحمیل کند.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی و محافظه کاران در کشورهای عربی خلیج فارس نیز با حصول توافق بین ایران و 1+5 مخالف بودند.

ایران به طور دائم تأکید کرده است که حق غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت هسته ای دارد و ظاهراً این موضوع برای تهران در هرگونه توافق اهمیت دارد. دولت اوباما آمادگی دارد به ایران اجازه بدهد که غنی سازی اورانیوم تا حد 3.5 درصد را بعنوان یک توافق موقت در صورتیکه ایران حاضر شود محدودیت هایی را برای برنامه هسته ای خود ایجاد کند، صورت دهد اما دولت آمریکا آمادگی ندارد در این نقطه از زمان به این مسئله که ایران حق غنی سازی دارد، اعتراف کند.

«مری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه حاضر نشد درباره تحولات در گفت وگوهای اخیر ژنو اظهار نظر کند.

کلید واژه ها: فرانسه


نظر شما :