واکنش ظریف به مواضع وزیر خارجه فرانسه

۱۹ آبان ۱۳۹۲ | ۰۲:۴۶ کد : ۱۹۲۴۲۶۱ سرخط اخبار

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: اگر امشب به توافق نرسیم مذاکرات یک هفته تا 10 روز دیگر از سرگرفته می شود.
 
به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به ژنو، ظریف پیش از شروع مذاکرات سه جانبه خود با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی در پاسخ به سوالی در خصوص متنی که دو طرف در حال مذاکره بر سر آن هستند، گفت: مذاکرات وارد مرحله حساسی شده است و داریم بر روی یک متن مذاکره می کنیم که هر هفت کشور درباره آن بتوانند توافق کنند؛ هم نگرانی های ایران باید مورد توجه قرار بگیرد و هم برخی از دیدگاه های متفاوتی که در درون گروه 1+5 است.
 
وزیر امور خارجه افزود: لذا کار قدری دشوار است و می بینید مقدار زیادی از وقت در مذاکرات داخل گروه 1+5 گرفته می شود که البته طبیعی است زیرا 6 کشور هستند و دیدگاه ها و منافع متفاوتی دارند؛ ما هم آمادگی داریم که اگر طرف مقابل برای رسیدن به راه حل آمادگی داشته باشد به راه حل برسیم و در این مسیر تا حد خوبی پیشرفت داشته ایم.
 
*** بالاخره تاریخ طولانی بی اعتمادی بین ایران و آمریکا وجود دارد
 
ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات سه جانبه با آمریکایی ها گفت: بالاخره یک تاریخ طولانی بی اعتمادی بین دو کشور وجود دارد.
 
وزیر امور خارجه افزود: از روز گذشته تا کنون حدود هفت ساعت مذاکره در سطح وزیران با آمریکایی ها داشتیم و در کنار آن مذاکرات جدی با فرانسوی ها و انگلیسی ها و آلمانی ها داشتیم و الان برای دیدار با آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه می روم.
 
ظریف در پاسخ به این سوال که گویا می خواهید وارد مسیر جدیدی شوید؟، اظهار داشت: من گفته ام که راجع به جزییات مذاکره معمولا در رسانه ها و اخبار و به صورت علنی صحبت نمی کنم.
 
*** فرانسه هم دیدگاههایی دارد
 
مذاکره کننده اصلی هسته ای کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره مخالفت فرانسوی ها با متن پیشنهادی تصریح کرد: دیدگاه ها متفاوت است و کشورهای مختلف، دیدگاه های متفاوتی دارند و فرانسه هم دیدگاه هایی دارد که ما آنچه لازم می دانیم این است که کشورها بدانند این یک روند است و احترام متقابل، موضع برابر و توجه به حقوق مردم ایران می تواند مذاکرات را به نتیجه برسد و گرنه پایداری نخواهد داشت.

نظر شما :