ماموران کشور را خلع سلاح نکنید

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۰۳:۰۴ کد : ۱۹۲۴۱۵۷ سرخط اخبار

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 در ژنو در شرایطی وارد مرحله ای پیچیده و سخت شده است که همه طرف های درگیر در آن از احتمال رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات و یا دور بعد سخن می گویند.

به گزارش «تابناک»، مجموعه ای از شواهد و قرائن دستیابی به توافق را می توان از مجموعه اخبار منتشره در مورد مذاکرات استخراج کرد. سخنان دیروز عباس عراقچی مبنی بر این که چارچوب پیشنهاد ارائه شده توسط ایران از سوی طرف مقابل پذیرفته شده است، لغو سفر وزیر خارجه ایران به ایتالیا به خاظر ضرورت حضور وی در ژنو و احتمال تعویق سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران که برنامه سفر وی به ایران و دیدار با ظریف برای عصر شنبه تنظیم شده بود، از جمله شواهدی است که از عملکرد تیم ایرانی قابل برداشت است.

سفر چند وزیر خارجه عضو 5+1 به ژنو و احتمال حضور لاوروف که همچنان احتمال داده می شود به ژنو برود نیز نشان می دهد که مذاکرات نه در سطح طولانی و خسته کننده کارشناسی بلکه در سطوح بالاتر در حال پیگیری است. این در حالی است که احتمال داده می شود حتی برای نهایی شدن توافق ها به سران کشورها نیز مراجعه شود.

همه این خبرها در حالی است که حتی کری در بدو ورود به ژنو از شکاف بین مواضع ایران و آمریکا خبر داده است و بعضی خبرنگاران غربی، فاصله موجود را نه یک شکاف بلکه دره دانسته اند.

مجموعه این شواهد نشان می دهد که مذاکراتی سخت و طاقت فرسا در جریان است که در یک سوی آن کشورهای غربی قرار دارند و در سوی دیگر، دیپلمات های ایرانی که رهبر انقلاب آنها را فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی دانسته که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می باشند و «هیچ کس نباید آن ها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند».

کمتر از یک هفته بعد از این سخنان رهبر انقلاب و در اوج گرمای خبرهای مذاکرات، عده ای بدون این که چیزی از محتوای توافق احتمالی ایران و 5+1 بدانند در شروع مسیری هستند که معنایی جز وارد کردن همان اتهامات منکوب شده در سخنان رهبر انقلاب را ندارد.

ظاهرا طولانی شدن جریان مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن هدف مشترک عده ای شده است که اکنون مشغول تحلیل مذاکرات با زبانی اسرائیلی شده اند. عالی ترین مقامات کشور بارها این سخن منطقی را تکرار کرده اند که عده ای در غرب تلاش دارند تا با طولانی کردن مذاکرات، بهانه ای برای فشار به ایران داشته باشند.

مذاکرات چند ماه اخیر آزمونی است که نشان خواهد داد که آیا غرب به دنبال توافقی منطقی با ایران است یا این که مایل است مذاکره فقط برای مذاکره باشد و طرفین فقط برای یکدیگر بیانیه های بی سرانجام بخوانند.

پیش از این، آن گونه که وزیر خارجه گفته است پس از دور قبل مذاکرات در ژنو عده ای مغرض در داخل کشور منبع اخبار دروغی بودند که بعضی رسانه های غربی و از جمله المانیتور در مورد محتوای محرمانه مذاکرات ایران و 5+1 منتشر کردند. این جریان اگر همچنان ادامه داشته باشد جز بدنامی ابدی برای خود چیزی نخواهد خرید.

جا دارد یک بار دیگر سخنان امام(ره) راحل در مورد کسانی مرور شود که بعد از درز اطلاعات قضیه مک فارلین به نشریات لبنانی بر سر مقامات ایرانی فریاد می زدند و امام(ره) خطاب به آنها گفت: « شماها چه تان است؟ چه کردید شماها؟ شماها چرا باید تحت تأثیر تبلیغات خارجی واقع بشوید یا تحت تأثیرات نفسانیت خودتان؟ در یک همچون مسئله مهمی که باید همه شما دست به هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که ما وحدت داریم، وحدت ما این طور شده است و در روزی که هفته وحدت است چرا شماها می خواهید تفرقه ایجاد کنید؟ لحن شما در آن چیزی که به مجلس دادید، از لحن اسرائیل تندتر است، از لحن خود کاخ نشینان آن جا تندتر است. شما چه شده است این طور شدید؟ شما که این نبودید بعضیتان... شما دل مسئولین ما را نشکنید، شما هی تندرو و کندرو درست نکنید، دودستگی ایجاد نکنید، این خلاف اسلام است، خلاف دیانت است، خلاف انصاف است، نکنید این کارها را.»


نظر شما :