غرب نشان دهد تل‌آویو مرکز تصمیم‌گیری‌ سیاسی‌شان نیست

۱۷ آبان ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۸ کد : ۱۹۲۴۱۳۴ سرخط اخبار

رییس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5، بر لزوم پرهیز از نگاه سیاسی به مساله هسته یی ایران تاکید کرد و گفت: امیدواریم که کشورهای غربی منافع خود و منافع جهانی را قربانی سیاست های افراط گرایانه و بی منطق رژیم صهیونیستی نکنند.

 

کاظم جلالی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: البته ما هنوز اطلاع دقیقی از ژنو نداریم که ارزیابی دقیقی ارائه کنیم اما فکر می کنیم آن چه اکنون پیش روی غربی ها وجود دارد، فرصتی است و امیدواریم غربی ها در این مذاکرات زیاده خواهی نکنند و دیوار بلند بی اعتمادی که در افکار عمومی ملت ایران نسبت به غرب وجود دارد، در نتیجه این مذاکرات بتواند تبدیل به یک نوع اعتماد شود.

 

وی افزود: ما فکر می کنیم روند مذاکرات باید به سمت اعتمادسازی متقابل پیش برود و این اعتمادسازی کاملا منوط به رفتار کشورهای غربی است. بی تردید همان طور که همواره مسوولین عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند، ما به عنوان یک کشور عضو ان پی تی همه تعهدات خود را تاکنون انجام داده ایم و به مذاکرات پایبند بوده ایم. ولی متاسفانه در چند مرحله این غربی ها بودند که یا میز مذاکره را ترک کردند، یا در روند مذاکرات اخلال ایجاد کردند و یا پس از مذاکرات تعهدات خود را انجام ندادند.

 

وی با بیان این که «باید از حقوق هسته یی جمهوری اسلامی در همه زمینه ها صیانت کرد»، ادامه داد: ملت ایران باید بتوانند از حقوق کامل هسته یی خود برخوردار باشند در این صورت طبیعی است که مذاکرات می تواند روند مثبتی را طی کند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه نسبت به ایران آن ها را فاقد محمل و زمینه حقوقی و قانونی خواند و تصریح کرد: متاسفانه همواره سایه ای از سیاست زدگی بر مذاکرات از سوی غربی ها حاکم بوده و باید این نوع نگاه سیاسی به دور افکنده شود و نگاه کاملا حقوقی به مساله هسته یی ایران وجود داشته باشد، طبیعی است که از منظر حقوقی می شود به نتیجه مذاکرات امیدوار بود.

 

وی با اشاره به نگرانی صهیونیست ها نسبت به توافق ایران و 1+5 در زمینه مساله هسته یی کشورمان یادآور شد: رژیم صهیونیستی همواره یک عنصر مخل و آزاردهنده در مذاکرات بوده و نوع رفتار آن ها عملا رسیدن به یک توافق را دچار مشکل کرده است. متاسفانه هم اینک نیز خبرهایی از نوع مواضع رژیم صهیونیستی به گوش می رسد که باز هم رفتارهای مخرب در ارتباط با مذاکرات است.

 

وی با بیان این که «کشورهای غربی باید استقلال کامل خود را از سیاست های مخرب رژیم صهیونیستی نشان دهند»، تاکید کرد: امیدواریم کشورهای غربی نشان دهند که تل آویو مرکز تصمیم گیری های سیاسی آن ها نیست و رژیم صهیونیستی نمی تواند بر اراده مذاکره کنندگان غربی سیطره داشته باشد.

 

رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی همواره به دنبال این بوده که جمهوری اسلامی و کشورهای غربی نتوانند در موضوعات اساسی به توافق دست پیدا کنند و نوع واکنش کشورهای غربی نسبت به مواضع رژیم صهیونیستی هم همواره از موضع ذلت و وامداری نسبت به آن ها بوده، این امید می تواند وجود داشته باشد که کشورهای غربی منافع خود و منافع جهانی را قربانی سیاست های افراط گرایانه و بی منطق رژیم صهیونیستی نکنند.

 

وی با اشاره به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته یی کشورمان گفت: طبعا سیاست نظام همانی است که مقام معظم رهبری در روز 12 آبان به آن اشاره کردند و آن هم حمایت از تیم مذاکره کننده است؛ بنابراین همه باید تلاش کنند تا تیم مذاکره کننده را مورد حمایت قرار دهند.

 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که مذاکره کنندگان هسته یی ضمن صیانت از حقوق ملی و دستاوردهای کلان ملت ایران، نگذارند ذره ای در اراده خود که معطوف به اراده ملی است، خلل ایجاد شود.

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی


نظر شما :