گمانه زنی جدید در مورد بسته پیشنهادی غرب به ایران

۱۶ آبان ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۲۴۰۶۶ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه تقسیم شده 1+5، ادامه ارد، روزنامه واشینگتن پست در گزارشی می نویسد، مذاکرات بر سر برنامه های هسته ای ایران به مرحله حساسی وارد شده است، چرا که دیپلمات ها در حال بررسی توافقی هستند که به موجب آن تعلیقی موقتی در برنامه های غنی سازی ایران ایجاد می شود و در مقابل تحریم ها تعدیل می شوند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، هرچند ایران هنوز به طور علنی به این پیشنهاد پاسخ نداده است، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران می گوید، پیشرفت هایی در روند مذاکرات سخت ایجاد شده است. محمد جواد ظریف در حاشیه نشست دو روزه ژنو به خبرنگاران گفت: امیدوارم حرکت رو به جلویی داشته باشیم. بنا بر این گزارش، طرح که رسما روز پنجشنبه به ایران ارایه شده است شامل تعلیق برنامه های تولید غنی سازی ایران و موافقت با محدودیت های مضاعف است و در مقابل تهران امتیاز تعدیل تحریم های مالی را دریافت می کند.

به گفته یک مقام آمریکایی، در صورتی که این پیشنهاد پذیرفته شود، نخستین گام در جهت روندی چند وجهی خواهد بود که می تواند به توافقی در سال آینده منجر شود. توافقی که به طور دایم، توانایی ایران برای تولید سلاح هسته ای را از بین می برد.

از سوی دیگر برخی مقامات نیز می گویند آمریکا و متحدان اش به دنبال تعیین جدول زمانی برای ایران هستند. به گفته آنها در صورت موافقت ایران با تعلیق غنی سازی، تحریم ها به صورت هدفمند اما قابل بازگشت لغو می شوند و این دوره شش ماهه خواهد بود.


نظر شما :