شریعتمداری:انتقادکیهان به تیم مذاکره کننده،دعای آهسته است

۱۶ آبان ۱۳۹۲ | ۱۱:۴۴ کد : ۱۹۲۴۰۲۱ سرخط اخبار
حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان با عنوان «دعای آهسته» نوشت:
 

*مجموعه مذاکره کنندگان کشورمان به گفته حضرت آقا که همه شواهد نیز گواه آن است؛ «ماموران دولت جمهوری اسلامی ایران» و «بچه های انقلاب» هستند و ماموریت «سخت» و «مهمی» را برعهده دارند و بدیهی است که اتهام «سازشکاری» به آنان، نه فقط «گناه» و جرمی نابخشودنی است بلکه دستکم 3 پیامد خطرناک و پرآسیب نیز به دنبال خواهد داشت. اول؛ دلسردی تیم مذاکره کننده و پیدایش احتمالی این احساس در آنها که کسانی در داخل کشور اصرار دارند، تلاش و زحمات آنان را نادیده بگیرند و بدتر و خطرناکتر آن که مأموران اعزامی نظام به خط مقدم چالش با دشمن را غیرقابل اعتماد معرفی کنند! و دوم؛ این که دشمنان بیرونی و حریف به توهم «سازشکار»! بودن تیم مذاکره کننده کشورمان! مذاکرات را جدی نگرفته و به خیال موهوم خود، با وقت کشی در پی بهره کشی باشد! و سوم؛ پیدایش این توهم در حریف که مأموران اعزامی جمهوری اسلامی ایران، در چالش پیش روی، نماینده تمامی مردم و جریانات سیاسی درون نظام نیستند! و پیامدهای ناگوار دیگری که تلقی عدم انسجام داخلی، وجود حاکمیت دوگانه در کشور و ناهمراهی ملت در حمایت از تیم مذاکره کننده و... از جمله آنهاست که اشاره به آن از محدوده این نوشته محدود بیرون است.

*هشدارهای آقا به وضوح حکایت از آن دارند که نه فقط راه نقد منصفانه و دلسوزانه در چرخه مذاکرات پیش روی بسته نیست، بلکه این نقدها اگر منصفانه و دلسوزانه و بیرون از غرض ورزی ها و قبیله گرایی های سیاسی باشد، می تواند تیم مذاکره کننده کشورمان را در مأموریتی که برعهده دارند، تقویت و پشتیبانی کند.

*نسبت «سازشکاری» به مسئولان دلسوز و فرزندان اسلام و انقلاب، یک «اتهام» است و «مسئول سازشکار» قابل طرد است که باید از مسئولیت کنارگذارده شود. اما، مسئول دلسوز و فداکار در صورت خطا، «قابل نقد» است و این نقد اگر دلسوزانه و خیرخواهانه باشد، نقش تقویت کننده دارد و نه تضعیف کننده. و این نکته در جای جای بیانات روز 12 آبان حضرت آقا به وضوح قابل دیدن است.

*بعد از بازگشت هیئت مذاکره کننده کشورمان از سفر نیویورک، حضرت آقا ضمن تقدیر از تحرک دیپلماتیک آنان و تلاش پی گیری که در روند مذاکرات داشته اند، برخی از اقدامات انجام گرفته را «به جا » ندانستند. این هشدار رهبر معظم انقلاب در حالی است که هم ایشان در بیانات اخیر خود، آنان را فرزندان دلسوز انقلاب نامیده اند. گفتنی است چند روز بعد از اظهارات حضرت آقا، دکتر ظریف در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از مکالمه آقای دکتر روحانی با رئیس جمهور آمریکا و طولانی شدن مذاکرات خود با «جان کری» به عنوان اقداماتی یاد کرد که «به جا» نبوده است و کیهان در تیتر اول خود، صداقت و شجاعت ایشان را ستودنی و درخور تقدیر دانست. اگرچه برخی از مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه که به دروغ خود را مدعی حمایت از دولت محترم می دانند، این تقدیر کیهان از صداقت آقای ظریف را «دشمنی»! با ایشان و تیم مذاکره کننده قلمداد کردند و فشار بر این مسئول محترم تا آنجا بود که کار ایشان را به بیمارستان کشاندند!

*بیانات رهبر معظم انقلاب یک مجموعه به هم پیوسته و منظومه ای است که اجزاء آن از یکدیگر جدایی پذیر نیستند و ضمن آن که هیچکس نباید خود را بیرون از حلقه مخاطبان مجموعه یاد شده بداند، این ادعا که حضرت آقا راه نقد منصفانه و دلسوزانه را سد فرموده اند، برداشت غیرواقعی از بیانات ایشان است و نقد اگر منصفانه و دلسوزانه باشد به قول خواجه شیراز جای دعا می نشیند؛من چه گویم که تو را نازکی طبع لطیف/ تا به حدی است که آهسته دعا نتوان کرد.

کلید واژه ها: مذاکرات ایران با 1+5


نظر شما :