ادعای «رویترز» درباره پیشنهاد هسته‌ای آمریکا به ایران

۱۶ آبان ۱۳۹۲ | ۰۵:۲۵ کد : ۱۹۲۴۰۱۸ سرخط اخبار


در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، بار دیگر مطبوعات و رسانه های غربی اقدام به گمانه زنی و انتشار اخبار و شایعاتی درباره محتوای احتمالی این مذاکرات کرده اند. در این میان، «رویترز» به نقل از یک مقام آمریکایی، جزئیات مواردی را منتشر کرده که مدعی است از سوی آمریکا به ایران پیشنهاد خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده که در مذاکرات هسته ای دو روز آینده در ژنو، ایالات متحده از ایران درخواست برداشتن «گام نخست» را مطرح خواهد کرد. این گام نخست، شامل توقف پیشرفت بیشتر برنامه هسته ای ایران و محدود کردن جنبه هایی از آن است.

این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، اظهار داشته در مقابل این اقدام ایران، واشنگتن پیشنهاد «تخفیف بسیار محدود، موقت و قابل بازگشت» تحریم ها را ارائه خواهد کرد. وی درباره جزئیات این اقدامات چیزی نگفته است.

این مقام آمریکایی افزوده: «آنچه ما در پی آن هستیم، یک مرحله نخست، یک گام نخست و یک درک مقداماتی است که برنامه هسته ای ایران را از پیشرفت بیشتر بازداشته و برای اولین بار طی چندین دهه، بخش هایی از آن را به عقب برگرداند».

به گفته وی، این گام نخست شامل سطح غنی سازی در ایران، ذخایر اورانیوم موجود در کشور و همچنین افزیش نظارت های بین المللی است. به گفته وی، آمریکا درصدد است تا زمان بیشتری برای حل موضوع هسته ای ایران به دست آید.

به گفته این مقام آمریکایی، انجام چنین اقدامی از سوی ایران، فضای لازم را برای مذاکرات بیشتر بر مبنای یک رویکرد جامع به وجود خواهد آورد.

به هر حال، این خبر در حالی درست در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران از سوی رویترز منتشر می شود که از زمان برگزاری دور پیشین این گفت و گوها در ژنو تاکنون، مقامات آمریکایی هیچ موضع گیری علنی مشخصی درباره محتوای مذاکرات و پیشنهادات طرفین نداشته اند.

از سوی دیگر، این موضوع که گزارش اخیر بدون ذکر نام «مقام آمریکایی» مذکور و به صورت ناشناس منتشر شده، این گمانه را تقویت می کند که هدف از انتشار آن، صرفاً سنجش فضای روانی طرف ایرانی و محک زدن بخت خود برای امتیازگیری بیشتر در مذاکرات بوده باشد.

به هر حال، آن گونه که مشخص است، باید یکی دو روز دیگر صبر کرد تا پس از خاتمه دور جدید مذاکرات هسته ای، روندهای جاری و رویکردهای طرفین به شکل روشن تری مشخص شود. 

کلید واژه ها: مقام آمریکایی


نظر شما :