عراقچی: مذاکرات ژنو محکی برای 1+5 است

۱۶ آبان ۱۳۹۲ | ۰۱:۴۴ کد : ۱۹۲۴۰۱۶ سرخط اخبار
دکتر ˈسیدعباس عراقچیˈ معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران تاکید کرد که مذاکرات ژنو، محکی برای سنجش گروه 1+5 است.

عراقچی که برای شرکت در مذاکرات ژنو به همراه تیم مذاکرات هسته ای ایران، روز چهارشنبه وارد ژنو شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در وین، تصریح کرد:مذاکرات ژنو محکی برای سنجش گروه 1+5 است و در این مذاکرات میزان اراده سیاسی آنها برای رسیدن به راه حل در بوته آزمایش قرار می گیرد.

عضو تیم مذاکرات هسته ای با اشاره به اینکه ایران در مذاکرات ژنو 2 همچون مذاکرات ژنو 1 با جدیت وارد می شود،ابراز امیدواری کرد که در این دور از مذاکرات پیشرفت ملموسی در نزدیکی دیدگاههای دو طرف صورت بگیرد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات ژنو 2 طرفین درخصوص گام اول به توافق خواهند رسید،گفت: امیدوارم دیدگاههای دو طرف در خصوص گام اول و گام آخر و هدف مشترک به هم نزدیک شود و به توافقی در این زمینه دست یابیم.

عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران تصریح کردکه تیم های مذاکراتی ایران و گروه 1+5 درمذاکرات دو روز آینده واردمحتوا خواهند شد.

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا،روسیه،انگلیس، فرانسه، چین و آلمان قرار است در روزهای 16 و 17 آبان ماه (پنجشنبه و جمعه) در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با یکدیگر گفت و گو کنند.

ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه کشورمان که از روز سه شنبه برای شرکت در اجلاس سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در پاریس بسر می برد امروز وارد ژنو می شود. تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان شامل ˈسیدعباس عراقچیˈ معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، ˈمجید تخت روانچیˈ معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، ˈحمید بعیدی نژادˈ مدیر کل امور اقتصادی و تخصصی بین المللی وزارت امور خارجه،ˈداود محمدنیاˈ مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و ˈمحمد امیریˈ مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی صبح روز چهارشنبه به وقت محلی وارد شهر ژنو شدند.

ˈکاترین اشتونˈمسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مذاکره کننده اصلی گروه 1+5 با کشورمان است.

علاوه بر وی، گهلگا اشمیدˈ معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ˈوندی شرمنˈ به نمایندگی از دولت آمریکا، ˈسرگئی ریابکوفˈ به نمایندگی از دولت روسیه، ˈسایمون گسˈ به نمایندگی از دولت انگلیس، ˈژاک اودیبرˈ به نمایندگی از فرانسه، ˈوانگ مینˈ به نمایندگی از دولت چین و ˈهانس دیتر لوکاسˈ به نمایندگی از آلمان مذاکره کنندگان شش کشور با ایران هستند.

ایران در مذاکرات 23 و 24 مهرماه، طرح پیشنهادی جدید خود با عنوان ˈپایانی بریک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدیدˈ را که شامل یک هدف مشترک، گام اول و گام آخر می شود،به طرف مقابل ارائه کرد تا جدیت و اراده سیاسی خود را برای حل این بحران غیر ضروری به طرف مقابل نشان دهد.

دو طرف فضای گفت و گوهای مهرماه را ˈمثبت و سازندهˈ توصیف کردند و قرار است در دور جدید مذاکرات که از فردا (پنجشنبه) آغاز می شود، درباره جزئیات طرح پیشنهادی ایران با یکدیگر مذاکره کنند.


نظر شما :