هشدار زیباری نسبت به تبدیل عراق به افغانستان دوم

۱۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۲۳۹۸۹ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه کشورش بیشترین تاثیر را از بحران سوریه می پذیرد، نسبت به تبدیل شدن عراق به افغانستانی دیگر هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هوشیاری زیباری، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط با تشبیه سوریه به "گویی آتشین" نسبت به تبدیل شدن دو استان عراقی موصل و الانبار به "افغانستان دوم" هشدار داد.

زیباری در این مصاحبه خاطرنشان کرد: عراق نسبت به کشورهای دیگر در منطقه بیشترین تاثیر را از بحران سوریه می گیرد، چرا که مشترکات زیادی در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و همچنین در خصوص مساله درگیری های قومی و دینی با سوریه دارد و فعالیت جبهه النصره و گروه دولت اسلامی عراق و شام افزایش یافته است و مواضع این دو گروه تروریستی یکسان شده و هردو با یک هدف و یک خواسته می جنگند و مردم را می کشند.

وزیر امور خارجه عراق گفت: هراس ما به این علت است که معتقدیم سوریه قدرت کافی برای رویارویی با تروریست ها در مناطق مرزی مشترک و تحت کنترل درآوردن این مناطق را ندارد و عراق نیز به دلیل محدودیت های تسلیحاتی با مشکلات امنیتی بسیاری مواجه است، لذا گروه های تندرو از مناطق مشترک مرزی میان عراق و سوریه به عنوان پایگاهی برای بر هم زدن ثبات در تمام منطقه خاورمیانه استفاده می کنند و ترس ما از این است که استان ها الانبار و موصل در نزدیکی مرزهای سوریه به افغانستان دیگری تبدیل شود.

زیباری سفر اخیرش به آمریکا را "مثبت" ارزیابی کرد و گفت: آمریکا متعهد شده که در عرصه مبارزه با تروریسم ما را در زمینه تسلیحات و تجهیزات نظامی یاری کند و آن دسته از مهماتی که عراق در آینده به آن احتیاج خواهد داشت را در اختیار ما بگذارد.


نظر شما :