حمایت مجلس از مذاکرات هسته‌ای

۱۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۲۳۹۷۲ سرخط اخبار

علی لاریجانی گفت: مجلس شورای اسلامی از فضای به وجود آمده برای حل و فصل موضوع هسته یی حمایت می کند.

علی لاریجانی در دیدار با رییس کمیته امور بین المللی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان، گفت: مذاکرات هسته یی ایران و مجموعه 1+5 روند مثبتی به خود گرفته است و مجلس شورای اسلامی از فضای به وجود آمده برای حل و فصل موضوع هسته یی حمایت می کند.

وی از کشور قزاقستان به عنوان یک همسایه خوب و ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و با اشاره به اشتراکات متعدد فیمابین دو کشور گفت: مولفه های راهبردی گوناگونی دو کشور را به هم نزدیک ساخته که باید با بهره گیری کامل از تمام ظرفیت های موجود به ویژه قابلیت های اقتصادی مناسبات دو کشور را در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی ، تجاری و فرهنگی هرچه بیشتر تقویت نمود.

وی درهمین زمینه یادآور شد: علائق و منافع مشترک، گسترش حداکثری روابط و مبادلات اقتصادی و تجاری را اقتضاء می کند و مجلس شورای اسلامی در این خصوص آماده هرگونه همکاری و مساعدت است.

لاریجانی در مورد افغانستان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای اشغال قزاقستان مخالف مداخله خارجی در این کشور بود و اکنون نیز بر این باور منطقی است که مسائل منطقه ای باید با همکاری و اشتراک مساعی اعضای آن منطقه حل و فصل شود.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان می توانند علاوه بر همکاری در زمینه موضوعات مختلف همچون رژیم حقوقی دریای خزر و تامین امنیت آن، در زمینه مقابله با تروریزم و قاچاق مواد مخدر نیز با یکدیگر همکاری نمایند.

در ادامه این دیدار همچنین رییس کمیته امور بین المللی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان ضمن ارائه گزارشی از مذاکرات خود با مقامات کشورمان طی سفرش به تهران، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قدرتمند و دوست خوب برای قزاقستان نام برد و گفت: توسعه روابط پایدار در زمینه های مختلف با جمهوری اسلامی ایران برای قزاقستان حائز کمال اهمیت است.

وی همچنین گفت: مجالس دو کشور که از قدرت و اختیارات زیادی برخوردارند نقش کلیدی و تاثیرگذار در تسهیل مبادلات اقتصادی و تجاری فیمابین دارند و این امر به توسعه همه جانبه مناسبات دو کشور کمک شایانی می کند.

وی میزان معادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را پایین تر از سطح انتظار و ظرفیت های موجود دانست و اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی سفر هیات قزاقی به تهران تاکید بر ضرورت بهره گیری از تمام ظرفیت های ممکن برای توسعه روابط در زمینه های اقتصادی و تجاری در کنار روابط خوب سیاسی و پارلمانی بوده است.

وی درادامه با اشاره به موضوع هسته یی کشورمان نیز گفت: قزاقستان از پیشرفت حاصله در مذاکرات هسته یی ایران با مجموعه 1+5 خرسند است و همچون گذشته آمادگی دارد هرگونه مساعدت ممکن را در این خصوص انجام دهد.

رییس کمیته امور بین المللی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان در پایان خواستار افزایش همکاری ها و رایزنی های مشترک در حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی شد.

یادآور می شود در این دیدار رییس مجلس از همتای قزاقی خود برای انجام سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد.

کلید واژه ها: قزاقستان


نظر شما :