صالحی:رابطه هسته‌ای با کره‌شمالی نداریم

۱۴ آبان ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۹۲۳۹۵۷ سرخط اخبار
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه مراسم خاکسپاری شهدای گمنام  در این سازمان در جمع خبرنگاران گفت: نشانه ها می گوید مذاکره با 1+5 فرایند برون رفت خود را شروع کرده و این مذاکرات مسبوق  به سابقه است و اینطور نبوده که ما در خلاء باشیم و ناگهان وارد مذاکرات شویم.
 
وی تصریح کرد: مذاکرات در چارچوبی انجام  می شود که طی آن در کمیته هایی مورد بررسی قرار می گیرد و مباحث مربوط به  تصمیم سازی توسط سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای امنیت ملی و همچنین برخی سازمان های دیگر انجام می شود و این تصمیمات در نهایت به مذاکره کنندگان ارائه می شود.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: نشانه هایی برای برون رفت از وضعیت فعلی می بینیم که مرهون این حقیقت است که طرف مقابل متوجه شده فشار بیش از این راه به جایی نمی برد و پس از حماسه بزرگ انتخابات، طرف مقابل انسجام داخلی و هوشیاری ملت ما را دیده و تسلیم اراده ملت ما شده است.
 
صالحی ادامه داد: مقاومت ملت تا به امروز باعث شد تا  طرف مقابل پاسخشان را بگیرند و هم اکنون آمادگی ورود به مذاکرات را با هدف برد-برد اعلام کرده اند.
 
وی افزود: در بحث برد- برد باید به این نکته اشاره کنم که سه برد وجود دارد، یعنی یک برد برای ایران، یک برد برای طرف مقابل و یک برد هم برای جامعه بین المللی به مفهوم اینکه می خواهیم ان پی تی مستحکم شود تا جلوی انتشار تولید سلاح هسته ای گرفته شود.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان بیان داشت: این معاهده اگر قوی و محکم بماند، مجموعه جامعه بین المللی با اطمینان بیشتری می تواند نسبت به عدم انتشار سلاح هسته ای پیش برود و در غیر این صورت اگر موضوع ایران خارج از عدل و انصاف عمل شود، قطع به یقین ضربه مهلکی به ان پی تی می زند و علاوه بر اینکه کل این معاهده را زیرسوال می برد، جامعه بین المللی را هم دچار دغدغه می کند.
 
صالحی تصریح کرد: با این پیشینه ای که عرض شد، نسبت به آینده مذاکرات با 1+5 خوشبین هستیم و امیدواریم ظرف ماههای آینده نشانه های این خوشبینی را ببینیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره راهپیمایی روز 13 آبان اظهار داشت: راهپیمایی این روز نمایانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران بر روی اصول خود تاکید دارد و آن اصول ظلم و استکبارستیزی است.
 
وی گفت: ما براساس اصول دین حنیف اسلام هیچ گاه قصد تعدی و ظلم به دیگران را نداریم، اما در مقابل ظلم، استکبار و طاغوت ایستادگی می کنیم و راهپیمایی روز گذشته نمایانگر برپایی این شعار است که نه ظلم می کنیم و نه ظلم می پذیریم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با هیچ ملتی دشمنی نداریم، افزود: بحث شعار "مرگ بر آمریکا" به این مفهوم است که رفتار دولت آمریکا برای مردم این کشور تفهیم شود و اگر روزی وجدان مردم آمریکا متوجه شود که دولتمردانشان چه مصیبت هایی را برسر مردم دیگر کشورها وارد کرده اند، ملت مظلوم آمریکا همراه با سایر ملل جهان خواهند گفت؛ مرگ بر چنین سیاست ها و ظلم ها که در واقع همان "مرگ بر شیطان" است.
 
وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم دولتمردان آمریکا پس از گذشت این همه سال و ظلمی که به مردم جهان روا داشته اند، به خود بیایند و بدانند سعادت آینده خود در بازنگری به عملکردشان نسبت به جامعه جهانی است.
 
صالحی در پاسخ به این سوال که آیا ایران رابطه هسته ای با کره شمالی دارد، بیان داشت: هیچ گونه رابطه هسته ای با کره شمالی نداریم.
 
وی درباره فرافکنی های رژیم صهیونیستی مبنی بر انفجار در آب سنگین اراک گفت: مذاکرات صورت گرفته با 1+5 رو به جلو بوده و رژیم صهیونیستی نسبت به این روند خیلی خوشحال نیست و سعی می کند با اشاعه اخبار کذب از این دست جو را آلوده کند که ما کاملا این موضوع را تکذیب می کنیم، چرا که اگر چنین اتفاقی افتاده بود، بازرسان آژانس یک روزی آن را گزارش می کردند.
 
صالحی اظهار داشت: در مذاکرات راجع به کلیاتی به توافق رسیده ایم که آن را مرحله بندی می کنیم و یکسری خواسته ما و یکسری خواسته هم آنها دارند، اما باید گذشته را نسبت به حال جدا کنیم و مسائل روز را برای اعتمادسازی مطرح کنیم.
 
وی تصریح کرد: از گذشته ادعاهایی مطرح است که در زمان لازم آنها را پاسخ خواهیم گفت و در سفری که از آقای آمانو برای حضور در ایران دعوت کرده ام، که احتمالا این سفر در 20 آبان انجام شود، بتوانیم در سفر وی به جمع بندی نسبت به فرآیند کار برسیم و بتوانیم بیانیه مشترکی را صادر کنیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع آژانس با رویکرد مثبتی پا پیش گذاشته و ما هم با اقدامات گذشته مان که تا به امروز شیوه شفاف سازی بوده، بیش از پیش آماده همکاری هستیم. 

نظر شما :