سودان: موشک های ایران را قبول نکردیم

۱۳ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۲۳۸۹۳ سرخط اخبار
وزیر خارجه سودان گفت که کشورش پیشنهاد دریافت موشک از ایران را نپذیرفته است.
 
به گزارش بی بی سی ، علی الکرتی در مصاحبه با روزنامه سودانی "الیوم التالی" اظهار داشت: ایران پیشنهاد کرده بود سکوهای پرتاب موشک را سودان مستقر کند تا به این وسیله از تکرار حملات هوایی اسرائیل علیه سودان جلوگیری شود اما دولت خارطوم این پیشنهاد ایران را نپذیرفت.
 
وی افزود: ایران همچنین پیشنهاد کرده بود به سودان سیستم های پدافندی و دفاعی برای مقابله با حملات اسرائیل ارائه کند اما خارطوم این موضوع را رد کرد. سودان پیشنهاد ایران را به رغم آزار و اذیت اسرائیل رد کرد. 
 
جنگنده های اسرائیلی در سال های اخیر بارها با حمله هوایی به سودان، مناطقی از این کشور را بمباران کرده بودند. در آخرین حمله اسرائیل، جنگنده های این رژیم، کارخانه اسلحه سازی و انبار تسلیحات در جنوب خارطوم را بمباران کردند. 
اسرائیل سودان را به همکاری با ایران در انتقال سلاح به گروه حماس در غزه متهم می کند. 
 
وزیر خارجه سودان همچنین گفت که روابط کشورش با ایران با هزینه کردن از کشورهای عربی نخواهد بود. او تاکید کرد: همکاری های نظامی ایران و سودان علیه هیچ کشور عربی نخواهد بود. 
 
شماری از کشورهای عربی و در راس آنها عربستان سعودی و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس بارها نارضایتی خود را از توسعه روابط ایران و سودان اعلام کرده بودند.
 
وزیر خارجه سودان قبل از این هم برخلاف رویکرد کلی حکومت این کشور، موضع گیری هایی علیه روابط با ایران داشت که از جمله می توان به مخالفت با پهلوگیری کشتی های جنگی ایران در ساحل سودان در دریای سرخ اشاره کرد.
 
سودان روابط نزدیکی را با ایران دارد و دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی همکاری هایی دارند.

کلید واژه ها: سودان


نظر شما :