جلسه مشترک ترکی فیصل با اپوزیسیون ایران

۱۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۵ کد : ۱۹۲۳۷۹۳ سرخط اخبار

ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه جاسوسی عربستان اخیرا در واشنگتن در نشستی ضد ایرانی متشکل از عناصر اپوزیسیون خارج نشین و افسران اطلاعاتی صهیونیست و آمریکایی شرکت کرد.

به گزارش فارس، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که ترکی الفیصل مدیر سابق دستگاه جاسوسی عربستان سعودی چند هفته پیش برای اولین بار در کنفرانس شورای ملی موسوم به ایران و آمریکا که در واشنگتن برگزار شده بود، در کنار افسرانی از سازمان جاسوسی موساد و دیپلمات های آمریکایی و اسرائیل و عناصری از اپوزیسیون خارج نشین شرکت کرده است.

در این نشست که مسایل مربوط به جغرافیای سیاسی در جهان عرب و منطقه خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت، فیصل و یوسی آلفر یکی از افسران سابق موساد و مشاور سابق نخست وزیر اسرائیل و همچنین «شیرین هانتر» از مخالفان خارج نشین ایرانی و دیپلمات اسبق در دوران شاه معدوم سخنرانی کردند.

فیصل در این سخنان به گوشه هایی از تاریخ فارسی زبانان و نقش آنان در غنای فرهنگی و هنری جهان اسلام پرداخت و به تمجید از دوران پهلوی مشغول شد، وی در عین حال دیکتاتوری، لائیک بودن و اسراف کاری شاه در جشن ها و مراسمات ملی را مورد انتقاد قرار داد.

فیصل نیز مانند همراه صهیونیست خود در این نشست با اشاره به اوضاع کنونی منطقه نسبت به افزایش هیمنه ایران در منطقه هشدار داده و هر دو تاکید کردند که حزب الله لبنان نمونه ای از نفوذ ایران در منطقه است.

فیصل از رسیدن دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران ابراز خرسندی کرد، اما در عین حال نسبت به مذاکرات ایران و آمریکا در مورد برنامه هسته ای تهران نگرانی خود را اعلام کرد. وی در عین حال گفت که ریاض از تکیه بر دیپلماسی در تعامل با ایران با وجود تردید نسبت به انگیزه های تهران استقبال می کند.

وی خواستار محدود نشدن مذاکرات هسته ای به کشورهای عضو شورای امنیت شد و گفت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز باید در این نشست حاضر شوند.

فیصل گزینه سعودی ها برای منطقه را صدور قطعنامه شورای امنیت در زمینه منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی دانست و در عین حال از این نکته که دیپلماسی آمریکا در قبال سوریه منجر به حمله پیش دستانه اسرائیل به ایران شود، ابراز نگرانی کرد.

سخنان فیصل در انداختن توپ به زمین اسرائیل باعث واکنش یوسی آلفر صهیونیست حاضر در این نشست شده و وی گفت که تل آویو محاسبات ویژه ای دارد که مانع از اقدام این رژیم به هر حمله نظامی به تنهایی خواهد شد و نتانیاهو مجبور خواهد شد مصوبات کنفرانس ژنو را به رسمیت بشناسد.


نظر شما :