شرایط جدید سوریه مطلوب اسراییل نیست

۱۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۲۳۷۷۸ سرخط اخبار

محمدعلی سبحانی

اعتماد : درباره تحولات اخیر در سوریه به ویژه حمله هوایی اسراییل به سوریه چهار نکته را می توان

مد نظر گرفت:

1- اسراییلی ها اصولا و عموما از هر فرصتی استفاده می کنند برای ضربه زدن به امکانات دفاعی کشورهای منطقه از جمله سوریه. این نخستین بار نیست که اسراییل به تاسیسات تهدید کننده برایش حمله می کند و این روندی است که اسراییل طی سال های اخیر در پیش گرفته است.

2- بحث بعدی این است که در یکی، دو ماه گذشته به دنبال تهدیدات امریکا برای حمله به سوریه، با دخالت روس ها در این موضوع بحث امحای سلاح های شیمیایی سوریه جایگزین بحث حمله به سوریه شد. بعد از استفاده سلاح شیمیایی در سوریه بنا شد بر اساس یک قطعنامه، خلع سلاح شیمیایی سوریه صورت پذیرد و این خلع سلاح تاکنون به صورت گسترده انجام شده است. اگرچه به گفته بازرسان سازمان ملل یکی، دو مرکز سلاح های شیمیایی کماکان در دسترس شان قرار نگرفته است اما روند امحای سلاح های شیمیایی به خوبی پیش می رود. با این وجود سلاح های شیمیایی سوریه به نوعی سلاحی بازدارنده در برابر سلاح هسته یی اسراییلی ها بود.3- نکته بعدی این است که جنگ داخلی در کشور سوریه باعث شده است تا مقدار زیادی از توان این کشور از بین برود و می توان گفت تقریبا تمام توان ابتکاری کشور سوریه در مقابل تجاوز های خارجی از بین رفته است. این طبیعی است که اسراییلی ها از این فرصت بیشترین استفاده را می کنند. از جمله آن از بین بردن سیستم های دفاعی سوریه بوده است.

4- موضوع بعدی بحث اجلاس ژنو2 است که ما شاهد تلاش هایی از طرف نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در موضوع سوریه یعنی اخضر ابراهیمی هستیم که با سفر به کشورهای منطقه، هم با کشورهای طرفدار و مقابل دولت سوریه دیدار کرد تا فضا را برای اجلاسی موفق آماده کند که البته شخصا امیدی با شرایط موجود برای این اجلاس قائل نیستم. می توان گفت که اسراییلی ها از شرایط ناپایدار داخلی سوریه و ضعیف شدن توانایی های سوریه نهایت سوءاستفاده را می کنند تا بتوانند تاثیری بر تحولات سوریه بگذارند. مهم ترین اثر آن تخریب و تضعیف سیستم های دفاعی سوریه است. با این وجود به نظرم اجلاس ژنو نمی تواند تاثیر بسزایی بر این موضوع بگذارد. کشورهای تاثیرگذار منطقه در تحولات سوریه از جمله ایران، ترکیه، مصر، عربستان و... باید شرایط خاص منطقه را درک کنند تا بتوانند تاثیر گذاری اسراییل در منطقه را کم کنند. این کشورها می توانند با سازوکاری شبیه همسایگان عراق به یک نقطه مشترک برسند و ابتکار عمل را از اسراییل بگیرند و به دست مردم و کشورهای منطقه قرار دهند. به هر صورت بدون انعطاف نمی توان به این مهم دست یافت. اندکی انعطاف در طرفین درگیر در سوریه نه تنها در سوریه تاثیرگذار خواهد بود بلکه در تمام کشورهای منطقه نیز می تواند تاثیرگذار باشد.


نظر شما :