آمریکایی ها نگران رابطه ما با روسیه نباشند

۰۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۲۳۶۵۵ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه مصر با بیان اینکه روابط میان آمریکا و مصر به توازن رسیده است، گفت: ارتباط نزدیکی که مصر با روسیه دارد به معنای اتخاذ سیاستی ضد آمریکا نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت الوطن العربی، نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر در نشست اتاق بازرگانی آمریکا که در قاهره برگزار شد، تصریح کرد: مصر نمی تواند خودش را از جامعه جهانی کنار بکشد و گوشه نشینی اختیار کند، آمریکا هم جزو مهمی از جامعه جهانی است و این امر که ما با روسیه ارتباط نزدیکی داریم نشانگر این نیست که موضعی ضد آمریکا اتخاذ کرده ایم بلکه ارتباط نزدیک قاهره با مسکو به دلیل تقویت و حمایت از نقش مصر در عرصه بین المللی است.

وی در رابطه با روابط کنونی مصر و آمریکا گفت: روابط میان قاهره و واشنگتن پس از انقلاب 30 ژوئن تغییر کرد و برای اولین بار روابط میان این دو کشور به توازن و برابری رسیده است.

فهمی همچنین تاکید کرد، مصر امروز در تصمیم گیری هایش از هر کشور دیگری مستقل عمل می کند.

وی با اشاره به اهمیت نقش سازمان هایی که وظیفه بهبود روابط میان آمریکا و مصر را دارند از آمریکا خواست آنچه را که امروزه در مصر در حال جریان است درک کند.

وزیر امور خارجه مصر با بیان اینکه مهمترین انتقادی که امروزه مصر با آن مواجه است این است که سیاست های این کشور همگام با تغییرات جهانی نیست و مصر باید سیاست های خارجی خود را با تغییرت روز وفق دهد تاکید کرد، سیاست خارجی مصر امروز با پیچیدگی ها و موانع بزرگی روبه رو است.

از سوی دیگر، منابع محلی گزارش دادند که وزیر امور خارجه مصر قصد دارد جهت بهبود وجهه کشورش نزد دولت های آفریقایی به این کشورها سفر می کند.

نبیل فهمی در این باره گفت: جایگاه قاهره در اتحادیه آفریقا ایجاب می کند که از شورای صلح و امنیت که عضویت مصر را در این شورا از 30 ژوئن به حالت تعلیق درآورده است بخواهد که در این تصمیم بازنگری شود.

وی در ادامه افزود: موضع اتحادیه آفریقا در تعلیق عضویت مصر پس از عزل محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر نشانگر کوتاهی این اتحادیه از اجرای عهدنامه هایی هست که به هر شکلی با وضعیت کنونی مصر منطبق است و این اتحادیه هر چه سریعتر باید در تصمیمات خود درباره مصر بازنگری کند.

فهمی همچنین افزود: تعلیق عضویت مصر در شورای صلح و امنیت، در درجه اول به ضرر منافع اتحادیه آفریقاست.


نظر شما :