بروجردی: فردو از خطوط قرمز مذاکرات است

۰۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۲۳۵۱۲ سرخط اخبار
رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه شعارمرگ بر آمریکا با چهارتا مذاکره تغییر نمی کند، گفت: شعار مرگ بر آمریکا در 13 آبان امسال پررنگ تر از سالهای گذشته خواهد بود.

به گزارش خبرنگارمهر علاءالدین بروجردی در جلسه عصر امروز جامعه اسلامی مهندسین  با اشاره به برگزاری انتخابات آزاد در ایران گفت: فضای جدیدی در ایران ایجاد شد و تحلیل های غربی ها شکست خورد و فردی با شعار اعتدال و تدبیر انتخاب شد.

وی همچنین با اشاره به چالش 10 سال گذشته ایران و آمریکا در عرصه هسته ای گفت:علیرغم اینکه آمریکا از همه امکانات، برنامه ها  تحریم های فراقطعنامه ای علیه ایران استفاده کرد اما خیلی روشن است که بازنده این مصاف سخت سیاسی و بین المللی آمریکا  و هم پیمانانش بوده اند و امروز ایران بر دانش هسته ای مسلط است.

وی در مورد نرمش قهرمانانه گفت: نرمش قهرمانانه یعنی ایران پیروز و توانمند امروز در مصاف با آمریکا می خواهد تصمیمات جدید بگیرد.

بروجردی با بیان اینکه فضای بین المللی نیز در قبال ایران تغییر کرده است افزود: امروز هیات های اروپایی در مسیر ایران قرار گرفته اند و این نشان دهنده این است که فضای بین المللی نیز نسبت به ایران تغییر کرده و ایران نیزباید در این شرایط جدید و با توجه به منافع ملی اش تصمیم گیری جدیدی اتخاذ کند.

وی با تاکید بر اینکه ما به تیم مذاکره کننده هسته ای اعتماد داریم گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم چون هیچ تصمیمی در عرصه مسائل راهبردی و مهم نظام بدون نظر رهبری اتخاذ نخواهد شد و ایشان هدایت گر کلیه تحولات هستند.

بروجردی با بیان اینکه با ایستادگی ملت و هدایت رهبری، امروز در شرایطی ایستاده ایم که بر دانش هسته ای مسلط هستیم گفت: مقام معظم رهبری طبق سنت هر ساله شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را برای امسال نامگذاری کردند و در انتخابات حماسه سیاسی محقق شد و امروز باید حماسه اقتصادی را عملی سازیم و باید گره هایی که دشمن به اقتصاد ما زده است را باز کنیم و این نیز هوشمندی و سیاست نظام را می طلبد که چگونه از این گذرگاه عبور کنیم.

وی با اشاره به سالها توطئه آمریکا در قبال ایران گفت: ما در این مذاکرات به طرف مقابل خوش بین نیستیم اما به هیات مذاکره کننده ایران اعتماد داریم و به آنها خوشبین هستیم.

وی تصریح کرد: 1+5 تصمیم گیران صحنه جهانی هستند و به ناحق در شورای امنیت زورگیری می کنند و زور می گویند و ما نیز باید در مقابل سیاست های ظالمانه آنها بیاستیم و از طریق منطق اهداف خود را پیش ببریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه دشمنان جرات تعرض به تاسیسات هسته ای ایران را ندارند اظهار داشت: در همین بحث هسته ای رژیم صهیونیستی توانست تاسیسات هسته ای عراق و سوریه را بزند اما در مورد ایران چنین جراتی نمی تواند بکند و نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در شرایط جدید  آماده نوعی از تفاهم با ایران است گفت: البته ما به آمریکا بدبین هستیم اما محورمان منافع ملی است و بر اساس منافع ملی مان تصمیم گیری می کنیم.

بروجردی با بیان اینکه خط قرمز ما در انرژی هسته ای تعریف شده است گفت: در هیچ شرایطی امکان ندارد اصل غنی سازی در ایران متوقف شود و آن دوران گذشته است و هرگز تکرار نمی شود و غربی ها باید حق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسند.

وی گفت: ما برای غنی سازی منتظر اجازه آمریکا نمی مانیم و حقی که در ماده 4 عهدنامه ان پی تی تعریف شده است باید توسط 1+5 به رسمیت شناخته شود و این یکی از ضرورت هاست.

بروجردی با تاکید بر اینکه ما منتظریم تحریم های ظالمانه برداشته شود گفت: تحریم ها یکی از الزامات مذاکرات است و تحریم ها باید سیر نزولی خود را آغاز کند تا به نقطه صفر برسد.

وی با اشاره به برخی از شرط های 1+5 برای مذاکرات هسته ای با ایران گفت: ممکن است آنها شرط هایی مانند بسته شدن فردو را بگذارند اما قطعا فردو بسته نخواهد شد و ما شرایطی ایجاد کرده ایم که آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ وقت فکر حمله به ایران به سرشان نزند و دشمن باید دندان طمع خود را نسبت به حمله به تاسیسات هسته ای ایران بکند چرا که ما تجربه جنگ 8 ساله را داریم و هیچ گاه اجازه نخواهیم داد تا دوباره دشمن فرضی به ایران حمله کند.

وی با بیان اینکه سیاست ایران جنگ طلبانه نیست گفت: موشک های ما بازدارنده است و ما سیاست خصمانه بخصوص نسبت به منطقه و همسایگان نداریم اما فرود جزو خطوط قرمز ما است.

بروجردی با بیان اینکه علاوه بر امضای قطعنامه ان پی تی، پشتوانه فتوای رهبری نیز دلیلی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران است تاکید کرد: نظارت آژانس بر تاسیسات هسته ای ما وجود دارد و اقدامات ایران کاملا شفاف است و اینکه غربی ها می گویند ایران باید به ما اطمینان بدهد یک حرف بی منطق و بی ربطی است و آنان در مجموع مذاکرات اصلا حرفی برای گفتن ندارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه علاوه بر ایران غربی ها نیز از تحریم های اقتصادی ایران ضرر کرده اند خاطرنشان کرد: امروز غربی ها با مشکلات اقتصادی مواجه اند همچنان که می بینیم سناتورهای فرانسوی به جدیت دنبال ایجاد رابطه اقتصادی با ایران هستند.

وی با تاکید بر اینکه برداشتن گامهای بعدی در مذاکرات کاملا هماهنگ و با اذن رهبری است گفت: مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده اعتماد دارد و شاید بتوانیم در آینده شاهد تحول جدید در این عرصه باشیم که هم منافع ملی آنها حفظ شود هم بتوانیم به یک تفاهم و توافق با طرف مقابل برسیم.

بروجردی در مورد محرمانه بودن مذاکرات اخیر گفت: این توافق طرفین بود و چیز جدیدی نیست.

وی تصریح کرد: شاید اگر وزیرخارجه اصطلاح محرمانه را بکار نمی برد امروز شاهد بازتاب ها و واکنش های منفی نبودیم چرا که همیشه مذاکرات محرمانه بوده و توافقات اعلام نمی شد و کار درست همین است چرا که هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیده اند که بخواهند آن را اعلام کنند.

بروجردی در واکنش به این اعتراض ها گفت: قرار نیست که ما به تیم مذاکره کننده خودمان اعتماد نداشته باشیم و به نشریه صهیونیست ها اعتماد کنیم و حرف آنها تکرار کنیم. محرمانه بودن پدیده جدیدی نیست و نباید ادبیات محرمانه مطرح می شد.

 رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جواب این سوال که غربی ها در قبال به رسمیت شناختن حق هسته یی و لغو تحریم ها به لحاظ سیاسی چه چیز می خواهند، گفت: در بعد سیاسی ورود پیدا نکردند اما خواست آنها این است که به آنها کمک کنیم، به خصوص در مساله بحران عراق، لبنان، فلسطین و سوریه، چون آنها در مقابل جمهوری اسلامی ایران کم آورده اند و در بعد سیاسی دست برتری در منطقه داریم که آنها نیازمند استفاده از این قدرت جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با تاکید بر اینکه حتما سیاست ما در رابطه با مساله فلسطین تغییر نمی کند و معتقدیم رژیم صهیونیستی غاصب است و سرزمین های اشغالی باید آزاد شوند، اظهار کرد: با حفظ ویژگی های جمهوری اسلامی ایران در جهت منافع ملی مان مذاکره می کنیم، به نحوی که شاهد بودیم آنها ناگزیر شدند سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا را بفرستند و یادداشت رسمی مبنی بر درخواست آمریکا برای کمک در حل بحران عراق را به ایران بدهند.

بروجردی همچنین در رابطه با سه وزیر پیشنهادی دولت که برای رای اعتماد به مجلس معرفی شدند، گفت: ظاهر نشان می دهد که هر سه وزیر رای می آورند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در زمان اصلاحات در مذاکرات کلیه تاسیسات هسته یی تعطیل شد و آیا این تصمیم خودسر دولت اصلاحات بود و یا زیرنظر رهبری انجام شد، توضیح داد: شرایط امروز با آن زمان کاملا متفاوت است و امروز ما در دانش هسته یی کاملا مسلط هستیم و در موضع قهرمان قرار داریم پس اگر نرمشی هم صورت گیرد، قهرمانانه خواهد بود.

وی با اشاره به مراسم 13 آبان گفت: تحول جدی در 13 آبان امسال این است که شعار مرگ بر آمریکا پررنگ تر از سالهای گذشته است.

بروجردی افزود: این شعار با چهارتا مذاکره تغییر نمی کند چرا که هنوز آمریکا سیاست های خصمانه خود را بر علیه ایران دارد و کنگره بودجه ای را برای توطئه در ایران تصویب می کند و مرگ بر آمریکا حداقل کاری است که ما می توانیم در مقابل دشمنی های آمریکا انجام دهیم.

بروجردی با بیان اینکه ما در مذاکرات هسته ای با دشمن مذاکره می کنیم با اشاره به مذاکرات آینده ژنو ادامه داد: در مذاکرات گذشته قرار شد طرفین کارگروههایی تشکیل دهند و در هفته جاری جلسه تفاهم برای تعیین کارگروهها برگزار می شود و خروجی این کارگروهها در اجلاس بعدی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا کمردرد آقای ظریف روانی است یا جسمانی گفت: آقای ظریف شرایط جسمانی خوبی ندارد و در ملاقاتی که با ایشان داشتیم به شما می گویم که کمردرد ایشان جسمانی است.

بروجردی همچنین پروتکل الحاقی را جزو خطوط قرمز دانست و افزود: در مجلس مصوب کردیم اجرای داوطلبانه این پروتکل را لغو کنند و هر تصمیمی که در مورد تغییر این مصوبه بخواهد صورت بگیرد باید با تصمیم مجلس باشد و مجلس نیز بر اساس منافع ملی تصمیم می گیرد.

وی در مورد تذکر رهبری نسبت به دیدارهای صورت گرفته دولت یازدهم با نیویورک گفت: مقام معظم رهبری اعتماد کامل به این دولت دارند و تذکر و هشدارها جزء شئونات رهبری است و به دولت کمک می کند که در آینده با دقت بیشتری عمل کنند.

بروجردی در پایان خاطرنشان کرد: هرگز عبوری از خط قرمزها صورت نمی گیرد و هر تصمیمی که اتخاذ شود تصمیم نظام است و اوج آن نرمش قهرمانانه یعنی موضع گیری از سر اقتدار در مقام اقتدار در جهت منافع ملی است.

 

کلید واژه ها: تحریم مقام معظم رهبری تاسیسات هسته ای تیم مذاکره کننده


نظر شما :