تلاش واشنگتن برای آرام کردن ریاض

۳۰ مهر ۱۳۹۲ | ۰۲:۵۱ کد : ۱۹۲۳۲۶۲ سرخط اخبار

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا از دیدار «جان کری» و «سعود الفیصل» در پاریس خبر داده و گفت: دو طرف در مورد نحوه برخورد با برنامه هسته ای ایران، موضوع سوریه و تحولات مصر اختلافاتی دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه تلاش کرد عربستان سعودی خشمگین از عدم اقدام نظامی واشنگتن علیه سوریه را آرام کند. عربستان اخیرا در اعتراض به آنچه «رفتارهای دوگانه» سازمان ملل خواند، از دریافت کرسی غیردائم شورای امنیت سازمان ملل، خودداری کرد. منابع خبری گزارش داده اند این اقدام عربستان در واکنش به خودداری آمریکا از حمله به سوریه انجام گرفته است.

یک مقام آمریکایی اعلام کرده است که «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان امروز در اقامتگاه شخصی خود در پاریس برای ناهار میزبان کری بوده است. این مقام آمریکایی می گوید دو طرف در موضوعاتی چون ایران عاری از سلاح هسته ای، لزوم پایان دادن به بحران سوریه و برقراری ثبات در مصر تفاهم داشته اند، اما در مورد نحوه پاسخگویی به این موارد اختلافاتی وجود دارد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پیش از این ضیافت نهار، به خبرنگاران گفته است: انتظار داریم امروز گفت وگویی جامع و واقعی در مورد تمام موضوعات و اختلافاتی بر سر آن ها داریم و همچنین راه های احتمالی کاهش این اختلافات، انجام شود.

این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، می گوید کری تلاش نمی کند تا عربستان را از تصمیم خود منصرف کند، اما مزایای حضور در شورای امنیت را به ریاض گوشزد خواهد کرد. وی در این مورد گفته است: به هر حال، این امر حتی در موقع عصبانیت، تریبیونی در اختیار شما قرار می دهد. اما تصمیم با خود آن هاست.


نظر شما :