آیا رییس دستگاه اطلاعات ترکیه به ایران گرایش دارد؟

۲۸ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۱ کد : ۱۹۲۳۱۹۹ سرخط اخبار

عصر ایران - آیا می شود متصور شد که رییس مهم ترین و اصلی ترین  دستگاه اطلاعاتی یک کشور خود نفوذی و عامل یک کشور دیگر باشد؟

این سوالی است که این روزها درباره " هاکان فیدان " رییس 45 ساله دستگاه اطلاعات ترکیه (MIT) مطرح شده است و این مقام اطلاعاتی ارشد ترکیه متهم به ارتباط با ایران شده است.

ماجرا از اینجا آغاز شد که روزنامه واشنگتن پست آمریکا دو روز پیش با انتشار گزارشی مدعی شد که دولت ترکیه در سال 2012  به دستگاه اطلاعات ایران اطلاعاتی درباره یک  حلقه جاسوسی 10 نفره از ایرانیانی که برای سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) در زمینه هسته ای جاسوسی می کردند، ارایه کرده است.

پس از انتشار این گزارش دولت ترکیه آن را تکذیب کرد و انگیزه اصلی چنین گزارش هایی را ایجاد عملیات روانی و تلاش آنها برای عقده گشایی علیه دولت ترکیه (پس از ماجرای کشتی ماوی مرمره) دانست.

حتی آویگدور لیبرمن وزیر خارجه سابق اسراییل و رییس کنونی کمیسیون سیاست خارجی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) در صفحه توییتر خود نوشت که از شنیدن خبر کار کردن رییس دستگاه اطلاعات اسراییل برای ایران شوکه نشده است چون حکومت اردوغان یک حکومت ضد اسراییلی است که گرایش های بنیادگرایانه اسلامی دارد.

برخی رسانه های اسراییل نیز پس از گزارش روزنامه واشنگتن پست به ارزیابی و تحلیل شخصیت هاکان فیدان پرداختند و به طور مستقیم و غیر مستقیم به این گمانه دامن زدند که وی گرایش های نزدیک به حکومت ایران و اسلامگرایان دارد و از این رو در دوره ریاست او بر دستگاه اطلاعات ترکیه که همزمان با اتفاق کشتی ماوی مرمره بود روابط ترکیه و اسراییل وارد یک تنش بی سابقه شده است.

اما احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه جمعه شب در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه 7 تلویزیون ترکیه با رد گمانه ها درباره نزدیکی رییس دستگاه اطلاعات ترکیه به ایران، به طور تلویحی رسانه ها و محافل صهیونیستی و به تصریح از رسانه های آمریکایی به عنوان عوامل ایجاد جنگ روانی علیه ترکیه و شخص فیدان نام برد.

داوود اوغلو با رد این گمانه گفت: مگر می شود چنین چیزی را باور کرد . فیدان فردی معتمد است . دروغ بودن و نادرست بودن این ادعا از آنجا مشخص می شود که روزنامه واشنگتن پست می نویسد فیدان به ایران کمک می کند و روزنامه وال استریت ژورنال همزمان گزارش می دهد که وی به گروه های مسلح مخالف حکومت سوریه سلاح می رساند . مگر می شود این دو تا موضوع را با هم جمع کرد.بالاخره کدام یک از اینها درست است. من معتقدم درستش این است که بگوییم هر دوی اینها غلط و عملیات روانی و شانتاژ رسانه ای است."

فیدان کیست؟

هاکان فیدان متولد 1968 در شهر آنکارا ترکیه است . وی از سال 2010 رییس دستگاه اطلاعاتی ترکیه  است . فیدان از سال 2007 تا 2010  معاونت نخست وزیری و از سال 2001 تا 2007 ریاست آژانس همکاری و توسعه ترکیه را برعهده داشت.
 


فیدان از سال 1986 تا 2001 در خدمت ارتش ترکیه بوده است. وی لیسانس خود در رشته مدیریت و علوم سیاسی را در دانشگاه مریلند، و فوق لیسانس و دکترای  خود را در همین رشته از دانشگاه " بیلکنت" آنکارا دریافت کرده است.

فیدان یکی از چهره های نزدیک و مورد اعتماد رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه است . وی در سال 2012 ریاست کمیسیون محرمانه گفت و گو با کردها در اسلو نروژ را بر عهده داشت و در جریان مذاکرات صلح دولت ترکیه با عبدالله اوجالان رهبر زندانی گروه پ.ک.ک نیز فیدان به نمایندگی از اردوغان و دولت ترکیه  مسئول مذاکره با اوجالان شد.

پیشتر نیز برخی رسانه های غربی از جمله رسانه های اسراییلی از ارتباطات و گرایش فیدان به ایران مطالبی مطرح کرده بودند . دولت ایران تا کنون به طور رسمی درباره ادعاهای مطرح شده در گزارش روزنامه واشنگتن پست آمریکا اظهار نظری نکرده است.

 

کلید واژه ها: ترکیه فیدان اسراییل واشنگتن پست


( ۷ )

نظر شما :