روایت موسویان از مذاکرات ژنو

۲۷ مهر ۱۳۹۲ | ۰۵:۰۸ کد : ۱۹۲۳۱۱۵ سرخط اخبار

به گزارش فارس، سیدحسین موسویان، از اعضای اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در یادداشتی در شبکه خبری الجزیره نوشت: «احتمال توافق تاریخی [بین ایران و آمریکا] به اراده اوباما برای مقاومت در برابر جنگ طلب های طرفدار اسرائیل و پایان دادن به تحریم ها بستگی دارد.»

این دیپلمات اسبق ایرانی می نویسد: «یک دهه مذاکره هسته ای به نتیجه نرسید زیرا آمریکا حاضر نبود به حقوق ایران تحت پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) برای غنی سازی اورانیوم جهت مصارف صلح آمیز احترام بگذارد. اما موضع آمریکا در ژنو تغییر کرد.»

وی می افزاید چهار عامل زیربنایی در تغییر فعلی نیروهای محرکه روابط بین ایران و آمریکا در مقایسه با مذاکرات بی حاصل پیشین تأثیر داشته است:

وی از پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و بالا گرفتن امیدواری ها برای گرم تر شدن رابطه بین ایران و جهان به عنوان اولین عامل موثر در این موضوع یاد می کند.

دومین عامل، طبق نوشته وی گفت وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا بود. ایران پیش از آن گفته بود که به دنبال برنامه صلح آمیز هسته ای است و آیت الله خامنه ای رهبر عالیقدر ایران هم در سال 2005 طی فتوایی تولید، ذخیره و استفاده از سلاح های کشتار جمعی را منع کرده بود. اما بدون گفت وگوهای مستقیمی که تعهد ایران به این اهداف را نشان دهد، مذاکرات ژنو چنین پیشرفتی را نشان نمی داد.

سومین عامل اینکه «اعضای شورای امنیت سازمان ملل دانستند که افزایش تحریم ها و فشارها نتایج عکس می دهد و ایران را به سمت بالا بردن توانمندی غنی سازی اورانیوم پیش می برد.»

این گزارش می افزاید: «آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده قبل از وضع تحریم های شورای امنیت در سال 2006، ایران حدود 3000 سانتریفیوژ داشت، غنی سازی را در سطح 3.5 درصدی انجام می دهد و صدها کیلوگرم اورانیوم غنی شده ذخیره کرده بود. امروز ایران 18000 سانتریفیوژ دارد، در سطح 20 درصد غنی سازی انجام می دهد . بیش از 8000 کیلوگرم اورانیوم غنی شده ذخیره کرده است.»

چهارمین عامل، طبق استدلال موسویان، این است که تهران از اروپاو آمریکا نشانه های دلگرم کننده ای دریافت کرد که آنها حاضرند حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسند.

وی می نویسد: «علی رغم اصرار نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که 10 سناتور بلندپایه آمریکایی آن را انعکاس می دهند و خواستار پایان دادن به غنی سازی ایران هستند، کاخ سفید به این نتیجه رسیده که سیاست غنی سازی صفر مرده است و از کنگره خواسته تلاشهای دیپلماتیکش را مختل نکند.»


نظر شما :