توافق سناتورها در دقیقه 90

۲۵ مهر ۱۳۹۲ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۹۲۳۰۳۹ سرخط اخبار

دیده بان امریکا: رهبران سنا امروز اعلام کردند که به توافقی دو حزبی بر سر افزایش سقف بدهی ها تا 7 فوریه و پایان دادن به تعطیلی 16 روزه ی دولت دست پیدا کردند. بازارهای سهام وال استریت با خوشبینی در حال نظاره ی پایان یافتن بن بست به وجود آمده در واشینگتن هستند. این لایحه باید توسط هردو مجلس نمایندگان و سنا تصویب شود و سپس باراک اوباما آن را امضا خواهد کرد. البته معلوم نیست که این لایحه تا قبل از پایان مهلت استقراض وزارت خزانه داری که روز پنجشنبه می باشد، تصویب شود.

رهبران کنگره امیدوارند که توافق مورد نظر تا فردا در هر دو مجلس کنگره تصویب شود. مشاورین رهبران دموکرات می گویند که سنا قبل از مجلس نمایندگان در این باره رای گیری خواهد کرد. سناتور هری ام. رید (دموکرات از نوادا) رهبر اکثریت سنا و سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه از کنتاکی) رهبر اقلیت سنا اعلام کردند که با حمایت کاخ سفید توانستند به توافق دست پیدا کنند.

اولین واکنش به این توافق از سوی سناتور تد کروز (جمهوری خواه از تگزاس) بود، کروز یکی از افرادی بود که در کنار محافظه کاران مجلس نمایندگان دولت را تعطیل کردند تا بتوانند قانون بیمه ی درمانی اوباما را لغو کنند. اما وی به خبرنگاران گفت که قصد ندارد از طریق روش های پارلمانی رای گیری بر سر این لایحه را به تاخیر بیندازد.

در توافق سنا هیچ تغییر مهمی در قانون بیمه درمانی اوباما اعمال نشده است، این یک پیروزی بزرگ برای دموکرات ها و یک شکست برای جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و سنا می باشد که چند هفته در تلاش بودند تا بتوانند با استفاده از تعطیلی دولت، قانون بیمه ی درمانی اوباما را لغو کنند. تصویب این لایحه موجب بازگشایی دولت می شود و چند صد هزار نفر از کارمندان دولت فدرال می توانند به سر کارشان برگردند. همچنین با تصویب این لایحه، وزارت خزانه داری می تواند همچنان به استقراض برای پرداخت هزینه های دولت ادامه دهد.

اما جدول زمانی ارائه شده در این لایحه موجب خواهد شد، چهار ماه دیگر باز بحث بر سر تعطیلی دولت و کاهش هزینه ها به وجود بیاید. سناتور رید در صحن سنا گفت «پس از هفته ها اختلاف نظر و شکافی که بین دو حزب به وجود آمد و کشور در آستانه ی یک فاجعه قرار گرفت، سرانجام در پایان، دشمنان سیاسی، تفاوت ها و اختلافات خود را کنار گذاشتند. آن چه که ما انجام دادیم، ارسال این پیام به آمریکایی ها و شهروندان همه ی کشورهای جهان بود که ایالات متحده به تعهداتش عمل می کند»

براساس این لایحه، میزان سقف 16.7 تریلیون دلاری بدهی های دولت افزایش می یابد و تا 15 ژانویه تعطیلی دولت به تعویق می افتد، یعنی تهدید دوباره برای تعطیل شدن دولت، بعد از کریسمس و تعطیلات سال نو خواهد بود. تا آن زمان کمیته ای تشکیل خواهد شد تا جزئیات مربوط به بودجه را بررسی و چکش کاری کند. یکی از این مسائل، کاهش بیشتر بودجه ی وزارت خانه ها است، که باید درباره ی صرفه جویی بیشتر در بودجه ی آنها تصمیم گیری شود. امتیاز کمی که دموکرات ها بر سر قانون بیمه درمانی اوباما اعطا خواهند کرد، اطمینان دادن به جمهوری خواهان درباره ی تخصیص قانون بیمه ی درمانی اوباما به واجدین شرایط واقعی است.

منبع: واشینگتن پست


نظر شما :