دومین روز مذاکرات هسته‌ای ژنو آغاز شد

۲۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۹۲۳۰۱۰ سرخط اخبار

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی وارد دومین روز خود شده که هر دو طرف، ضمن استقبال از محتوای گفت و گوهای روز گذشته، آن را مثبت و سازنده خوانده اند. در جریان دو نوبت گفت و گوهای صبح و عصر روز گذشته، پیشنهادی از سوی ایران به طرف مقابل ارائه شد که قرار است امروز درباره جزئیات آن بحث شود.

به گزارش «تابناک»، پس از برگزاری دو دور گفت و گو در روز نخست مذاکرات، دور سوم این گفت و گوها از دقایقی پیش در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز شده است. بر اساس گزارش های رسمی، روز گذشته طرح پیشنهادی ایران در موضوع هسته ای به طرف مقابل ارائه شد و قرار است امروز درباره جزئیات این طرح بحث و گفت و گو صورت گیرد.

به گفته منابع آگاه ایرانی، طرح جمهوری اسلامی ایران با عنوان «پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق های جدید»، روز گذشته در قالب پاورپوینت به طرف مقابل ارائه شد. در این طرح، مراحل مختلف برای رسیدن به توافق نهایی در موضوع هسته ای پیش بینی شده است. با این حال، قرار است تا زمان رسیدن به توافق، جزئیات طرح مذکور محرمانه باقی بماند.

شب گذشته و در پایان دو دور گفت و گوها، کاخ سفید ضمن استقبال از مباحث مطرح شده در مذاکرات، آن را «امیدبخش» توصیف کرده و وزارت خارجه آمریکا نیز این گفت و گوها را «مثبت» ارزیابی نمود. مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد که روز گذشته برای نخستین بار دو طرف وارد جزئیات مربوط به پیشنهادات هسته ای شده و درباره مسائل فنی و تخصصی به بحث پرداختند.

گفتنی است در پایان مذاکرات روز گذشته، دیداری دوجانبه نیز میان هیئت های ایرانی و آمریکایی انجام گرفت که طرف آمریکایی آن را مفید و سازنده خوانده است. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران تأکید کرده که در این دیدار، صرفاً مباحث مربوط به موضوع هسته ای مورد گفت و گو قرار گرفته است.

به هر حال، به نظر می رسد بخش جدی تر مباحث مربوط پرونده هسته ای ایران، در جریان مذاکرات امروز مورد بحث قرار خواهد گرفت.


نظر شما :