۶ دلیل که درخواست توقف کامل غنی‌سازی در ژنو را نامعقول می‌کند

۲۳ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۹۲۲۹۶۲ سرخط اخبار

یک نشریه آمریکایی ۶ دلیل که باعث می شود درخواست حذف کامل غنی سازی از ایران نامعقول باشد را برشمرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجله آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی شش دلیل برای اینکه آمریکا نمی تواند ایران را وادار به حذف کامل غنی سازی کند را برشمرده است.

فارن پالیسی می نویسد: «البته اینکه کاملاً به فعالیتهای غنی سازی خود پایان می داد، بهتر است... اما در حالی که پایان برنامه غنی سازی ایران گزینه ایده آل است، به شدت هم غیرواقع بینانه است.»

این نشریه آمریکایی 6 دلیل برای اینکه چنین درخواستی غیرواقع بینانه است ذکر می کند:

1ـ حمایت از پایان غنی سازی برای روحانی به منزله خودکشی سیاسی است.

فارن پالسی می نویسد رئیس جمهور جدید ایران به کلامی ساده، نمی تواند به برنامه غنی سازی ایران برای همیشه پایان دهد. این نشریه به شکست رویکرد رئیس جمهور فعلی ایران در سال 2003 که فعالیت های غنی سازی را به طور موقت تعلیق کرده بود اشاره می کند و می نویسد: «بعید است روحانی بار دیگر این اشتباه را تکرار کند.»

2ـ برنامه هسته ای جلوه ای از غرور و اصول نظام ایران است.

فارن پالیسی تصریح می کند برنامه هسته ای و مقاومت در برابر قدرتهای زورگو بخشی از فلسفه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی است.

3ـ اگر ایران واقعاً بخواهد هسته ای شود، تحریم ها نمی توانند در زمان مناسب جلوی این کشور را بگیرند.

فارن پالیسی می نویسد: «علی رغم گزنده بودن فعلی تحریم ها فروپاشی اقتصادی فوری ایران را تهدید نمی کند.»

4ـ آمریکا هنوز [در ایران] مایه ترس و هراس است.

این نشریه آمریکایی می نویسد: «اگر مذاکرات کشورهای 1+5 به خاطر اصرار واشنگتن بر حذف کامل غنی سازی ایران به نتیجه نرسند، مردم ایران احتمالاً آمریکا و نه رژیم ایران را به خاطر این شکست سرزنش خواهند کرد. در نتیجه این امر، فشار اقتصادی بر رژیم ممکن است افزایش یابد، اما فشار مردمی برای تغییر، بدون تغییر باقی بماند.»

5ـ در صورتی که آمریکا، طرف سخت گیر شناخته شود، اعمال فشار بر ایران دشوارتر خواهد شد.

تحلیل فارن پالیسی این است که در صورتی که مذاکرات با ایران در حالی به نتیجه نرسد که روسیه، چین و بسیاری از کشورهای اروپایی از توافق با ایران حمایت می کنند، اجرای تحریم ها سخت تر خواهد شد. فارغ از اینکه پیشنهادات دیپلماتیک ایران واقعی باشند یا خیر، او فعلاً توانسته برداشت های بین المللی از ایران را تغییر دهد.»

این گزارش می افزاید: «در صورتی که آمریکا، و نه ایران، طرف غیرمعقول شناخته شود، حفظ ائتلاف بین المللی که دولت تهران را منزوی کرده بسیار دشوارتر خواهد شد.»

6ـ اتخاذ مواضع غیرقابل مصالحه ایران را به سمت ساختن بمب سوق خواهد داد.

این گزارش در پایان تأکید می کند در صورتی که نزد ایرانی ها این برداشت ایجاد شود که رسیدن به نتیجه با آمریکایی ها امکان پذیر نیست، آنها این را به عنوان شاهدی بر این خواهند گرفت که واشنگتن به دنبال تغییر رژیم است. چنین برداشتی، انگیزه تهران برای دست یابی به بازدارندگی هسته ای را بیشتر می کند، نه کمتر.


نظر شما :