آمریکایی ها به حزب سوم فکر می کنند

۲۳ مهر ۱۳۹۲ | ۰۲:۲۹ کد : ۱۹۲۲۹۱۲ سرخط اخبار

دیده بان آمریکا: با وجود تعطیلی دولت، 60 درصد آمریکایی ها معتقدند که احزاب دموکرات و جمهوری خواه در رابطه با نمایندگی مردم آمریکا، عملکرد ضعیفی داشته اند و نیاز به وجود حزب سوم احساس می شود. این بیشترین میزان ثبت شده در نظرسنجی های گالوپ در 10 سال گذشته می باشد. تنها 26 درصد مردم آمریکا اعتقاد دارند که دو حزب بزرگ به اندازه کافی مردم آمریکا را نمایندگی می کنند.

نتایج به دست آمده از نظرسنجی گالوپ نشان می دهد که از زمان تعطیل شدن دولت، دید منفی نسبت به دو حزب افزایش یافته است. همچنین محبوبیت حزب جمهوری خواه هم کاهش یافته است و آمریکایی ها از مسیری که دولتشان اداره می شود، ناراضی هستند. پیش از این، بیشترین میزان حمایت از حزب سوم در آگوست 2010، کمی قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره بود. در آن زمان آمریکایی ها از دولت ناراضی بودند و جنبش تی پارتی هم به عنوان یک نیروی سیاسی ظهور کرده بود. همچنین در سال 2007 هم، که اکثریت تازه انتخاب شده ی دموکرات ها در کنگره با دولت جورج دبلیو بوش درگیر بودند، بیشترین میزان حمایت از حزب سوم بود.

در پاسخ به سوال نظرسنجی گالوپ، اکثریت آمریکایی ها موافقتشان با وجود حزب سوم را اعلام کرده اند. میزان حمایت از حزب سوم در سال های 2008 و 2012 که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، کاهش یافته بود و در سال 2003 که اولین سال نظرسنجی گالوپ در این رابطه بود، کمترین میزان حمایت از این ایده ثبت شد. در آن سال 40 درصد آمریکایی ها معتقد بودند که آمریکا نیاز به حزب سوم دارد، در حالی که 56 درصد از مردم اعتقاد داشتند که جمهوری خواهان و دموکرات ها کار خود را به خوبی انجام می دهند و نیازی به وجود حزب سوم نیست.

برای اولین بار اکثریت حامیان دو حزب جمهوری خواه (52 درصد) و دموکرات (49 درصد) موافق تشکیل حزب سوم هستند. همان طور که می شد پیش بینی کرد، اکثریت مستقل ها یعنی کسانی که تعهدی به جمهوری خواهان و دموکرات ها ندارند، موافق ایجاد حزب سوم هستند. 71 درصد از مستقل ها معتقدند که آمریکا به حزب سوم نیاز دارد. رکورد میزان حمایت مستقل ها از ایجاد حزب سوم در سال های 2007 و 2010 بود که 74 درصد آنها موافق تشکل حزب سوم بودند. در سال 2003 که اولین نظرسنجی گالوپ در این زمینه انجام شد، 56 درصد مستقل ها موافق تشکیل حزب سوم بودند و 38 دموکرات ها و 22 درصد جمهوری خواهان هم موافق این ایده بودند.

با توجه به ناتوانی احزاب جمهوری خواه و دموکرات در توافق بر سر اساسی ترین عملکرد دولت که همان تصویب بودجه سالیانه برای هزینه های فدرال است، تعجب آور نیست که میزان حمایت آمریکایی ها از تشکیل حزب سوم افزایش یافته است. با این حال، میل به داشتن حزب سوم برای تشکیل آن کافی نیست. عوامل ساختاری در سیستم انتخابات ایالات متحده و توانایی های خود احزاب برای انطباق با تغییرات عمومی، موجب شده است که در 150 سال اخیر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، دو حزب غالب ایالات متحده باشند. احزاب سومی که برای به چالش کشیدن این دو حزب به وجود آمده اند، نتوانسته اند در انتخابات های مختلف موفقیتی داشته باشند.

منبع: گالوپ


نظر شما :