مانع‌تراشی آمریکا برای ایران در سازمان ملل

۲۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۲۷۵۶ سرخط اخبار

آمریکا مدعی شد که کاندیدا شدن ایران برای معاونت ریاست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل با توجه به نقض درخواست های شورای امنیت برای توقف فعالیت های هسته یی اش غیرقابل پذیرش است.

چند دیپلمات سازمان ملل در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفتند که ایران در تلاش برای به دست آوردن یکی از دو کرسی معاونت ریاست اختصاص یافته به گروه آسیا- اقیانوسیه، یکی از پنج گروه منطقه یی سازمان ملل است.

هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل از کاندید شدن خود دفاع کرد و گفت که تهران سال ها در زمینه خلع سلاح پیشتاز بوده است.

واشنگتن که قادر نیست ایران را از اتخاذ این سمت باز دارد مدعی شد که ایران کشور مناسبی برای داشتن چنین سمت مهمی نیست.

ارین پلتون، سخنگوی هیات آمریکا در سازمان ملل روز پنج شنبه مدعی شد: این به هیچ وجه گزینه مناسبی برای معاونت ریاست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل نیست. ایران در معرض قطعنامه های مختلف شورای امنیت درباره برنامه هسته یی اش قرار دارد و علاوه بر آن به وظایفش تحت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته یی (ان. پی. تی) عمل نمی کند.

وی افزود: لازم است گروه های منطقه یی این ضابطه منطقی را که بر اساس آن کشورهای تحت تحریم های سازمان ملل نباید سمت های رسمی یا تشریفاتی در نهادهای سازمان ملل داشته باشند، اجرا کنند.

علیرضا میریوسفی، یک سخنگوی هیات ایران در سازمان ملل انتقادات آمریکا را رد کرد و گفت: ایران یکی از قزبانیان اصلی تسلیحات کشتار جمعی در دهه های اخیر است و به عنوان یکی از اعضای پایه گذار سازمان ملل و رییس نم (جنبش غیرمتعهدها) در زمینه مسایل خلع سلاح پیشتاز بوده است.

او گفت که ایران برای تشکیل "خاورمیانه ای عاری از تسلیحات هسته یی" تلاش کرده است و این به تقویت شهرت ایران به عنوان "یکی از بهترین کاندیداها برای این سمت" کمک کرده است.

ایران پیش از این در سال 2006 و 2007 معاون رییس کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل بود و معاون وزیر امور خارجه ایران ریاست آن را در سال 2000 بر عهده داشت.


نظر شما :