مالکی: روابط ایران و آمریکا به نفع خاورمیانه است

۱۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۲۲۷۲۰ سرخط اخبار

 نخست وزیر عراق گفت که عادی سازی احتمالی روابط بین ایران و آمریکا موجب بهبود ثبات در عراق و کل منطقه خاورمیانه می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوری المالکی، نخست وزیر عراق در گفت وگو با وب سایت المانیتور گفت: ما معتقدیم که روابط عادی میان آمریکا و ایران به نفع بهبود ثبات در منطقه و عراق خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، نخست وزیر عراق هم چنین گفت که کشورش درباره احتمال «پیشرفت واقعی» در روابط تهران و واشنگتن خوشبین است و بغداد آماده است برای «کمک به حل و فصل این مشکل و کمک به بهبود شرایط» همکاری داشته باشد.

مالکی افزود: این مساله منافع ملی ما را نیز در پی دارد، به علاوه این که این مساله مسلما منافع این دو کشور را نیز تامین خواهد کرد. این موضوع هم چنین موجب ارتقای امنیت و ثبات در این منطقه پر تنش خواهد شد.

در اولین ارتباط مستقیم بین رییسان جمهور ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، حسن روحانی، رییس جمهور ایران در تاریخ ۲۷ سپتامبر پیش از ترک نیویورک با باراک اوباما، همتای آمریکایی اش گفت وگویی تلفنی داشت.

روحانی برای سخنرانی در شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به آمریکا سفر کرده بود.

رییسان جمهور ایران و آمریکا در این گفت وگوی تلفنی بر اراده سیاسی تهران و واشنگتن برای حل و فصل سریع تر مناقشه کنونی بر سر برنامه انرژی هسته یی ایران تاکید کردند.


نظر شما :