تلاش هماهنگ رژیم اسرائیل و گروهک منافقین علیه ایران

۱۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۹۲۲۷۱۸ سرخط اخبار

تلاش مقامات رژیم اسرائیل برای جلوگیری از توافق هسته ای ایران و غرب در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران، به یکی از مهمترین خطوط خبری مطبوعات و رسانه های بین المللی تبدیل شده است. البته مطابق معمول، گروهک منافقین که یکی از بازوهای اصلی این رژیم به شمار می رود نیز در این زمینه مشغول ایفای نقش می باشد.

 

به گزارش «تابناک»، در این رابطه، خبرگزاری فرانسه اظهارات جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل را مورد توجه قرار داده که گفته عدم توافق با ایران، بهتر از رسیدن به یک «توافق بد» است. به نوشته این خبرگزاری، نتانیاهو که در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی سخن می گفته، اظهار داشته تحریم های ایران باید تشدید شود، نه اینکه کاهش یابد. وی همچنین مدعی شده: «ایران درخواست برداشته شدن بخشی از تحریم ها را در ازای دادن امتیازاتی نمایشی مطرح خواهد کرد که توانایی آن ها برای دستیابی به سلاح هسته ای را دست نخورده باقی می گذارد». وی مدعی شده ایران مسلح به سلاح هسته ای بسیار خطرناک تر از کره شمالی خواهد بود.

 

در همین زمینه، سایت شبکه خبری «اسکای نیوز» واکنش نتانیاهو به ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلیس را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این سایت، نتانیاهو در تلاش برای «ریختن آبی سرد بر روابط رو به گرمی ایران و انگلیس»، اظهار داشته روابط دو کشور تا زمانی که ایران «برنامه ساخت سلاح هسته ای» خود را به طور کامل متوقف نکرده و از درخواست نابودی رژیم اسرائیل دست برنداشته، نباید از سر گرفته شود. با این حال، اسکای نیوز اشاره می کند که به اعتقاد مقامات دیپلماتیک غربی، نشانه هایی جدی وجود دارد مبنی بر اینکه رئیس جمهور ایران واقعاً خواستار بهبود روابط با جامعه بین المللی و رسیدن به توافقی بر سر برنامه هسته ای این کشور است.

 

البته طبق معمول، رژیم اسرائیل در این تلاش خود علیه جمهوری اسلامی ایران تنها نیست و برخی گروه های ضدنظام و ضدمیهنی نیز این رژیم را یاری می کنند. در همین رابطه، خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی، از ادعای جدید گروهک منافقین درباره وجود یک مرکز سری هسته ای در ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، گروهک مذکور مدعی شده اطلاعاتی را درباره یک مرکز تحقیقات نظامی هسته ای در ایران در اختیار دارد که از آن به طور مخفی برای پیشبرد برنامه ساخت سلاح هسته ای استفاده می شود. اما جالب اینجاست که منابع غربی نیز دیگر به ادعاهای این گروهک اعتنایی ندارند، زیرا رویترز اشاره می کند که از دید تحلیلگران، این گونه اتهام زنی های منافقین تنها با اهداف سیاسی صورت می گیرد و در آخرین مورد از این دست که در ماه ژوئیه انجام شد، تنها کشور فرانسه به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که «موضوع را بررسی خواهد نمود».

 

در این میان، مقامات جمهوری اسلامی ایران به صراحت بر عزم ایران برای یافتن راه حلی سیاسی برای موضوع هسته ای اشاره می کنند. در این زمینه، خبرگزاری «ترند» با انتشار بخش هایی از سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، می نویسد وی بر اتخاذ ساز و کارهای اعتمادساز از سوی ایران در موضوع هسته ای تأکید کرده است. لاریجانی اشاره کرده که فتوای مقام معظم رهبری در ممنوعیت سلاح هسته ای، عضویت ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، امضای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای از سوی ایران و همچنین حضور بازرسان بین المللی در کشور، برخی از اقدامات اعتمادسازی است که از سوی ایران اتخاذ شده است.

 

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبرگزاری کویت از حمایت چین از حضور ایران در کنفرانس بین المللی صلح سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، «هوا چون یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشته: «حل و فصل مناسب موضوع سوریه، بدون مشارکت و حمایت کشورهای منطقه، به ویژه کشورهایی که بر طرف های درگیر در سوریه نفوذ دارند، غیرممکن خواهد بود». این خبرگزاری اشاره می کند که پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود ایالات متحده تنها در صورتی با حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه موافقت می کند که این کشور بیانیه صادر شده در اجلاس ژنو را بپذیرد.


نظر شما :