خروج پیروزمندانه نیروهای حزب‌الله از سوریه

۱۵ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۵ کد : ۱۹۲۲۵۷۰ سرخط اخبار

کمتر از یک سال پس از آنکه با ورود نیروهای حزب الله به سوریه، توازن قوا در این کشور به ضرر گروه های شورشی و تکفیری تغییر کرده و چشم انداز درگیری ها در این کشور به نفع دولت تغییر کرد، برخی اخبار حاکی از خروج نیروهای این سازمان از سوریه است. در این میان، منابع اسرائیلی دلایل مختلفی را برای اتخاذ این تصمیم ذکر می کنند.

 
به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی رژیم اسرائیل با انتشار خبری مدعی شده حزب الله لبنان در حال خارج کردن رزمندگان خود از خاک سوریه است. به نوشته این سایت، این اقدام در قالب گروه های کوچک و غیرمحسوس صورت می گیرد.
 
در این گزارش آمده اکنون حدود 1500 تن از رزمندگان حزب الله هم اینک از سوریه خارج شده و 3500 تن دیگر هنوز در این کشور حضور دارند. انتظار می رود تا اوایل نوامبر همه این نیروها از سوریه خارج شوند. 
 
دبکا اشاره می کند که این اقدام پس از ارزیابی رهبران حزب الله مبنی بر موفقیت عملیات خود در سوریه صورت می گیرد؛ زیرا حضور نیروهای این سازمان توانسته سبب تقویت موضع دولت سوریه در مقابل گروه های شورشی و حفظ رژیم این کشور شود.
 
در مجموع، دبکا تصمیم اخیر حزب الله را به مجموعه ای از عوامل زیر مربوط می داند:
 
1- این امر بیانگر ارتباط نزدیک میان توافق آمریکا و روسیه بر سر سلاح های شیمیایی سوریه و توافق آمریکا، روسیه و ایران در موضوع هسته ای است. پیشرفت در مذاکرات با ایران، با پیشرفت در سوریه ارتباط مستقیم دارد. 
 
2- دولت سوریه به واسطه حمایت ها و کمک های نظامی حزب الله توانسته به حد کافی قوی شود.
 
3- حزب الله سعی دارد نیروهای خود را پیش از حضور بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه از این کشور خارج کند تا اسرار نظامی و شیوه های عملیاتی اش توسط بازرسان این سازمان مورد جاسوسی قرار نگرفته و افشا نشود.
 
4- نیروهای نظامی حزب الله با تجربه و آموزش کافی سوریه را ترک می کنند و به این ترتیب، برای هرگونه مواجهه احتمالی با رژیم اسرائیل آماده هستند. این در حالی است که نیروهای نظامی اسرائیلی از زمان نبرد سال 2006 با حزب الله تاکنون هیچ گونه تجربه عملی نبرد نداشته اند.
 
5- حزب الله با هماهنگی ایران تصمیم گرفته از این پس توجه خود را بیشتر به داخل لبنان معطوف نماید. در همین راستا، حزب الله تصمیم دارد از فرایند تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان حمایت نماید.

نظر شما :