نقش عربستان در حمله شیمیایی دمشق

۱۳ مهر ۱۳۹۲ | ۲۳:۵۰ کد : ۱۹۲۲۴۸۵ سرخط اخبار

منابع دیپلماتیک روسیه در گزارشی اعلام کردند که یک گروه عربستانی موسوم به «تیم عملیاتی سیاه» در حمله شیمیایی اوت سال جاری میلادی در حومه دمشق دست داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، یک منبع دیپلماتیک روس به خبرگزاری اینترفاکس گفت: بر اساس داده های موجود از تعدادی از منابع رسمی مشخص شد که اقدامات تحریک آمیز جنایی در شرق غوطة توسط تیم عملیاتی سیاه متعلق به دولت عربستان صورت گرفته و این گروه با عبور از اردن به سوریه وارد شدند و با حمایت گروه «لواء الاسلام» اقدام به حمله در حومه دمشق کردند.

یکی دیگر از منابع دیپلماتیک روسیه اعلام کرد: این حمله و پیامدهای آن تاثیر قابل توجهی بر اوضاع سوریه داشته است.

وی به خبرگزاری اینترفاکس گفت: سوری ها از جمله مخالفان دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با نقطه نظرات سیاسی متفاوت به دنبال مطلع کردن دیپلمات ها و اعضای سازمان های بین المللی مستقر در سوریه هستند تا در مورد آنچه که در این کشور به وقوع پیوسته آن ها را مطلع کرده و از آن ها بخواهند تا در این باره به بررسی بپردازند.

گروه لواء الاسلام یک گروه مسلح تندروست که در نزدیکی پایتخت سوریه به فعالیت می پردازد و توسط یکی از پسران روحانی سلفی مستقر در عربستان هدایت می شود.

این گروه مسئولیت بمب گذاری در نشستی دولتی در دمشق را که ژوئیه 2012 صورت گرفت، برعهده گرفته است. در آن حمله مقام های ارشد سوری از جمله داوود راجحه، وزیر وقت دفاع، آصف شوکت، معاون وی و حسن ترکمانی، معاون رئیس جمهوری سوریه کشته شدند.

این اتهامات بازتابی از گزارش های اولین است که نشان می داد عربستان سعودی مغز متفکر حمله به دمشق با استفاده از گاز سارین است؛ اقدامی که بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا این اقدام را توسط دولت سوریه می دانستند و باعث شده بود تا آمریکا تلاش کند تا دست به اقدام نظامی علیه دولت دمشق بزند.


نظر شما :