واکنش نجفی به لغو تفاهمنامه گردشگری با مصر

۱۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۲۲۴۴۶ سرخط اخبار

شرق نوشت:

حدود هفت ماه پیش «ملک زاده» رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با افتخار و تبلیغات بسیار با وزیر جهانگردی مصر قرارداد افزایش همکاری های گردشگری را امضا کرد. با این حال دوروز پیش این تفاهمنامه به صورت یک طرفه از سوی دولت مصر لغو شد تا ورود گردشگران ایرانی به این کشور ممنوع شود.

در همین حال رییس کنونی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سوالی پیرامون این ماجرا اعلام کرد این اتفاق اهمیتی ندارد چراکه اولویت های اصلی و اساسی ما بیش از آنکه مبتنی بر فرستادن گردشگر به دیگر کشورها باشد به جذب گردشگران خارجی به داخل کشور مربوط است. محمدعلی نجفی روز گذشته این موضوع را در حاشیه نمایشگاه بین المللی اقوام در استان گلستان و در جمع خبرنگاران اعلام کرد. بر این اساس او تاکید کرد: اینکه یک کشور از ورود گردشگران ایرانی خود را محروم می کند اهمیتی ندارد چراکه گردشگران ایران جزو بهترین گردشگران هستند و در بسیاری از نقاط دنیا با آغوش باز از آنها استقبال می شود. از سویی دیگر در این شرایط و در صنعت توریسم بیشتر از هر چیز برای ما مهم است که میزبان باشیم تا میهمان. نجفی همچنین در رابطه با دلایل لغو تفاهمنامه مصر با ایران نیز گفت طرف مصری هیچ توضیحی به ما نداده است که علت این امر چه بود اما به نظر می رسد ناامنی های موجود در این کشور در اتخاذ این تصمیم بی تاثیر نبود، از سویی هیچ گردشگری هم علاقه مند نیست به جایی سفر کند که خدای ناکرده جان و سلامتی اش به خطر بیفتد.

واکنش محمدعلی نجفی به چنین خبری قابل پیش بینی بود، چراکه کشور مصر در میان کشورهای دنیا به کشوری گردشگرپذیر معروف است و مردم این کشور به دلیل فقر مالی کمتر توانایی مسافرت به دیگر نقاط دنیا را دارند. همچنین اسفندماه سال گذشته که هاشم زعزوع، وزیر جهانگردی این کشور برای امضای قرارداد همکاری با رییس وقت سازمان میراث به تهران آمد، در پاسخ به این سوال  پیرامون اینکه آیا کشور شما توانایی فرستادن گردشگر به ایران را دارد یا خیر گفت: «من برای اینکه در این برنامه نهایت حسن نیت خود را نشان دهم اعلام می کنم مردم ما فقیرتر از آن هستند که بتوانند برای گردشگری به کشورهای خارجی بروند و در سال گذشته در مجموع تنها صد هزارنفر مصری به قصد تفریح و مسافرت از کشور خارج شدند.»البته سفر محمدعلی نجفی به گلستان فقط همین یک خبر را با خود نداشت چراکه او علاوه بر این اعلام کرد: با توجه به صحبت هایی که با وزیر امورخارجه و تیم کارشناسی این وزارتخانه انجام شد و آنها علاقه و نظر کارشناسی خود را درباره اهمیت افزایش تبادلات گردشگری ایران با دیگر کشورها اعلام کردند باید بگویم تا کمتر از دوماه دیگر خبرهای بسیار خوبی در زمینه صدور ویزای ورود به ایران را خواهیم شنید که این مساله روی میزان گردشگران ورودی به کشور بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

این سخنان نجفی هم در حالی مطرح شد که در دولت گذشته از سال 1390 تا پایان کار مسوولان آن دولت در سازمان میراث فرهنگی همیشه اعلام می شد به زودی ایران محدودیت های صدور ویزا برای اتباع بیش از 60 کشور را لغو خواهد کرد. با این حال پایان کار دولت دهم در مردادماه گذشته فرارسید اما هیچ خبری از لغو روادید ایران با کشورهای وعده داده شده نرسید. رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود پیرامون برگزاری جشنواره بین المللی اقوام ایرانی در استان گلستان که با حضور اقوام مختلف کشور از 32 استان به علاوه چندین کشور جهان برگزار شده بود نیز گفت: کمتر کشوری می تواند با اتکا به هنرمندی و تنوع اقوام خود چنین جشنواره باشکوهی را برگزار کند و این از بزرگ ترین نقاط قوت ماست .

کلید واژه ها: نجفی سازمان میراث فرهنگی مصر


نظر شما :