نظر خارجی ها درباره تعطیلی دولت آمریکا چیست؟

۱۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۲۲۴۳۰ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: شکی وجود ندارد که تعطیلی دولت آمریکا در نزد دوستان و دشمنانش موجب شرمندگی شده است. آنها در طول شش هفته ی اخیر تعلل کنگره در تصویب بودجه را نظاره کرده اند. درگیری بر سر بودجه به طور ویژه متحدین ما در جهان صنعتی را گیج کرده است. چون بیمه درمانی علت اصلی دعوای فعلی بر سر بودجه است و بیمه درمانی همانند چراغ راهنمایی، آب آشامیدنی تمیز، یکی از نشانه های مدرنیته است. در ادامه نظر دیگر کشورها درباره تعطیلی دولت آمریکا را بررسی می کنیم.

آمریکا دیوانه است

روزنامه ی فرانسوی لوموند در مقاله ای با تیتر «جفرسون بیدار شو، همه دیوانه شده اند» نوشته است: هیچ توضیح عقلانی برای اقدامات تی پارتی وجود ندارد. نفرت آنها از رئیس جمهور نشانه ای از این است که جنگ داخلی همیشه ادامه دارد. از دید فرانسوی ها، بیمه درمانی اوباما مهمترین مسئله نیست، بلکه این بهانه ای برای افراطیون، اصولگرایان، حزب جمهوری خواه و تی پارتی برای خرابکاری علیه باراک اوباما می باشد. این موضوع نشان دهنده ی افزایش قطبی شدن زندگی عمومی آمریکایی ها می باشد که موجب شرم پدران بنیانگذار این جمهوری است.

در آمریکا دموکراسی نیست

ولید علی در روزنامه ای استرالیایی این گونه می نویسد که تقسیم ناعادلانه ی حوزه های انتخاباتی توسط جمهوری خواهان موجب شده است که آنها بیشترین نفع را از این سیستم ببرند. برای درک دقیق این موضوع باید نگاهی به ترسیم دوباره حوزه ها توسط جمهوری خواهان در هفت ایالت که توازن رای گیری در آنها نزدیک بوده است، بیندازیم (16.7 میلیون رای که به 16.4 میلیون کاهش یافت) این اقدام موجب رای آورن 73 جمهوری خواه و 34 دموکرات شد. این اقدام یک انحراف واضح برای دموکراسی می باشد و تصادفی نیست. جمهوری خواهان بدون نیاز به مبارزه با رقبای موثر دموکرات، به دنبال حمله ی بیشتر به یکدیگر هستند تا ثابت کنند که بیشتر بر روی اصول پایبندی دارند.

آمریکا یک کشور شکست خورده است

اکسپرس تریبیون پاکستان می گوید ایالات متحده وقتی نمی تواند خودش را اداره کند، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را کنار خواهد گذاشت. معیاری که در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است، در دیگر نقاط جهان هم اعمال خواهد شد. این می تواند یکی از علائم احتمالی یک دولت شکست خورده باشد. این یعنی، تفکیک دولت به ضرر کل مردم خواهد بود.

آمریکا آرزوی مرگ دارد

کلمنس ورجین از نشریه دی ولت آلمان معتقد است که ایالات متحده خودش را تبدیل به کشوری غیرقابل حکومت کردن، کرده است و این می تواند منجر به از دست دادن وضعیت ابرقدرتی اش شود. طبقه ی سیاسی آمریکا در چند سال گذشته نشان داده اند که همانند کشورهای اروپایی (ایتالیا جدیدترین نشانه است) ناکارآمد هستند. ما با اقدامات خودمان موجب شدیم که رقبای قدیمی یعنی روسیه و چین ما را به پایین پله ها پرتاب کنند.

آمریکایی ها از دولتشان متنفر هستند

اریک گارنیر از گلوب اند میل کانادا می گوید قانون گذاران دولت را تعطیل کردند چون چیزی برای از دست دادن نداشتند. قبل از تعطیلی دولت هم آمریکایی ها از آنها تنفر داشتند. طبقه سیاسی منفور که ارتباطی با مردم آمریکا ندارد به سختی می تواند از نتایج تعطیلی دولت آسیبی نبیند. آنها احتمالاً از صدمه دیدن رهایی خواهند یافت، چون قبل از این اتفاق هم هیچ کس آنها را دوست نداشت.

منبع: ویک


نظر شما :