واکنش آمریکایی ها به تعطیلی دولت چه بوده است؟

۱۲ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۲۲۳۸۸ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: کسی دقیق نمی داند که تعطیل شدن دولت که در روز سه شنبه اتفاق افتاد، چه تاثیری بر افکار عمومی خواهد گذاشت، اما نظرسنجی های جدید و واکنش ها نسبت به تعطیلی دولت در سال 1995 و 1996 کمک بزرگی به ما می کند تا متوجه شویم که مردم آمریکا چه واکنشی نسبت به تعطیلی دولت خواهند داشت.

1- جمهوری خواهان در تعطیلی دولت در سال 1995 شکست خوردند، اما روند شکست آنها پیش از آن شروع شده بود

نتیجه ی ظاهری تعطیلی دولت در سال 1995، شکست بزرگ جمهوری خواهان بود. اما نظرسنجی ها نشان می دهد که آنها قبل از وارد شدن به این مبارزه، شکست خورده بودند، براساس نظرسنجی واشینگتن پست و ای بی سی نیوز، در پایان تعطیلی دولت، حدود دو سوم (65 درصد) آمریکایی ها مخالف عملکرد نیوت گینگریچ، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان بودند. درحالی که میزان مخالفت مردم با گینگریچ در ماه ژوئن 50 درصد و در ماه ژانویه 37 درصد بود. بعد از آن که تعطیلی 21 روزه ی دولت در ژانویه 1996 به پایان رسید، میزان عدم محبوبیت گینگریچ به 61 درصد رسیده بود، این میزان 24 درصد بیشتر از سال قبل بود.

میزان محبوبیت باب دال، رهبر اکثریت سنا، که نامزد نهایی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری هم شد با کاهش روبه رو شد. اما در مقابل میزان محبوبیت بیل کلینتون در طول تعطیلی دولت افزایش یافت، براساس نظرسنجی واشینگتن پست، میزان محبوبیت کلینتون در آن ماه ها بین 51 تا 54 درصد بود.

2- اوباما از جمهوری خواهان محبوب تر است

واکنش آمریکایی ها به مسئله ی بودجه از زاویه مشکلات خودشان است و در حال حاضر هیچ کس از این وضعیت راضی و خوشحال نیست. در حال حاضر با تعطیل شدن دولت براساس نظرسنجی واشینگتن پست و ای بی سی نیوز که روز دوشنبه منتشر شد، 41 درصد از مردم موافق عملکرد اوباما در مذاکرات بودجه، 34 درصد موافق عملکرد دموکرات های کنگره و 26 درصد از مردم موافق عملکرد جمهوری خواهان کنگره می باشند.

همچنین جمهوری خواهان از دید مردم، کله شق هم هستند. در نظرسنجی جداگانه ای که واشینگتن پست اوایل این ماه انجام داد، مشخص شد که حدود دو سوم از مردم معتقدند که جمهوری خواهان اقدامات بسیار کمی برای انجام مصالحه با اوباما درباره ی مسائل بسیار مهم صورت داده اند. این میزان برای اوباما 49 درصد می باشد.

3- در سال 1995 کمتر کسی احساس تاثیر شخصی از تعطیلی دولت می کرد

بهار امسال مسئله ی کاهش هزینه ها تبدیل به موضوعی عمومی شد ولی شور و هیجان مردم در این رابطه چندان دوام نیاورد. اکثر مردم هنوز مخالف کاهش هزینه ها هستند و یک سوم آنها می گویند که این مسئله بر آنها تاثیر گذاشت. اما اوباما و گنگره درباره بازگرداندن سطح سابق هزینه ها، فشار طاقت فرسایی تحمل نکردند.

تاثیرات تعطیلی دولت در امسال واضح تر است چون 800 هزار کارگر از آن آسیب می بینند. اما تعطیلی دولت در سال 1995 بر زندگی تعداد کمی از مردم تاثیر گذاشت. تنها 12 درصد از مردم در نظرسنجی واشینگتن پست گفته بودند که این مسئله از لحاظ شخصی برای آنها ناراحت کننده بوده و بین 4 تا 6 درصد هم این موضوع را یک ناراحتی بزرگ نامیده بودند.

منبع: واشینگتن پست


نظر شما :