تأکید وزیر خارجه آمریکا بر پیگیری مسیر دیپلماتیک در قبال ایران

۱۲ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۲۲۳۸۱ سرخط اخبار

سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران، درخواست یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا برای تعویق طرح تحریم ها علیه ایران، تأثیر تعطیلی دولت آمریکا بر اعمال تحریم ها علیه ایران، اظهارات نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته ای و موشکی ایران و عدم توجه جامعه آمریکا به این اظهارات، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته ای احتمالی با ایران، مهمترین موضوعی است که در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. «ژاپن تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و به نقل از کری می نویسد در مورد ایران، بر اساس رفتار این کشور قضاوت خواهد شد. وزیر خارجه آمریکا که در توکیو سخن می گفته، همچنین اظهار داشته روحیه همکاری به وجود آمده که در جریان اجلاس مجمع عمومی به نمایش گذاشته شد، باید از طریق اقدامات مشخص مورد تأیید قرار گیرد. به گفته وی، مبنای قضاوت آمریکا، مجموعه ای از قدم هاست که برداشته شدن آن ها، رویه موجود را تأیید خواهد کرد.

 

در همین حال، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا خواستار تعویق بررسی طرح تحریم های جدید علیه ایران در کنگره این کشور شده است. به نوشته «لس آنجلس تایمز»، وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا از کنگره درخواست کرده بررسی طرح تحریم ها را به پس از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران موکول کنند تا موجب اخلال در روند مذاکرات نشود. وی گفته در صورت لزوم، خود وزارت خارجه پس از برگزاری مذاکرات درباره نوع تحریم های مورد نیاز برای تصویب علیه ایران، با کنگره به گفت و گو خواهد پرداخت. وی گفته تحریم های مهم وضع شده علیه ایران، در مدت زمان خیلی کوتاه برداشته نخواهد شد و این اقدام پس از رفع تمامی نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران انجام خواهد گرفت.

 

از سوی دیگر، برخی اخبار حاکی از آن است که تعطیلی دولت آمریکا به واسطه اختلافات دولت و کنگره، عملاً وضع تحریم ها علیه ایران را تحت الشعاع قرار داده است. به نوشته «فایننشال تایمز»، این تعطیلی، توانایی دولت آمریکا برای وضع تحریم های احتمالی جدید علیه ایران و یا نظارت بر تحریم های موجود را کاهش می دهد. این روزنامه نیز به بخشی از سخنان شرمن استناد می کند که خطاب به سنای آمریکا گفته به توانایی دولت برای وضع تحریم ها و جلوگیری از دور زدن آن ها، ضربه وارد شده است. بر این اساس، «تا جایی که به موضوع ایران مربوط است، هرچه زودتر این تعطیلی به پایان برسد، بهتر است».

تأکید وزیر خارجه آمریکا بر پیگیری مسیر دیپلماتیک در قبال ایران

اما اظهارات جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران و دیپلماسی دولت جدید کشور، از جمله دیگر موضوعاتی است که در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. به نوشته «رویترز»، نتانیاهو مدعی شده ایران در حال ساخت موشک هایی است که می توانند روزی خاک ایالات متحده را هدف قرار دهند. وی در مصاحبه ای با شبکه خبری «سی بی اس نیوز»، خطاب به آمریکایی ها گفته: «آن ها این موشک های بالیستیک بین قاره ای را برای ما نمی سازند. آن ها با همان موشک هایی که دارند، می توانند ما را هدف قرار دهند. این برای شماست».

 

این در حالی است که به نوشته «بلومبرگ»، اظهارات جنگ طلبانه نتانیاهو، دیگر خریداری در آمریکا ندارد. به نوشته این سایت، نتانیاهو در حالی با هدف به چالش کشیدن دیپلماسی تعامل جویانه ایران به آمریکا رفته که اظهارات و موضع گیری های وی در آمریکا که اکنون درگیر دغدغه های داخلی خود و خسته از مداخله خارجی است، خریداری پیدا نمی کند. به اعتقاد بلومبرگ، مردم آمریکا به شدت خواستار پیگیری مسیرهای دیپلماتیک در قبال ایران هستند و نمی خواهند بدون آزمون دیپلماسی، در این موضوع وارد روند تقابلی شوند.


نظر شما :