وندی شرمن: میتوان بخشی از تحریم های ایران را لغو کرد

۱۲ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۹۲۲۳۸۰ سرخط اخبار

وندی شرمن مذاکره کننده هسته ای ارشد آمریکا دیروز در کنگره و در مقابل سناتورهای کمیته سیاست خارجی کنگره آمریکا سخن میگفت. وی همزمان لحن تهدید آمیز خود در خصوص تحریم ها و تصویب تحریم های جدید علیه ایران را با پیشنهاد لغو بخشی از تحریم ها آمیخته بود.

به گزارش تابناک، بعد از آنکه وزیر امور خارجه لیتوانی در روز چهارشنبه در مصاحبه با رویترز اعلام کرد که اتحادیه اروپا ممکن است که به ایران اجازه دهد تا به بخشی از فعالیت های هسته ای خود همچنان ادامه دهد، روز گذشته وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا در گروه 5 + 1 اعلام کرده است که آمریکا میتواند بخشی از تحریم ها بر علیه ایران را در راستای اقدامات اعتماد ساز لغو کند.

این در حالی است که وی همچنان از تصویب تحریم ها جدید بر علیه ایران دفاع کرده است. وی گفته دول آمریکا تا زمانی که ایران آهنگ برنامه هسته ای خود را آهسته نکند و به غنی سازی اورانیوم در درجه بالا ادامه دهد، از تصویب تحریم های جدید و سخت تر بر علیه ایران حمایت خواهد کرد.

وی که دیروز در کنگره و با سناتورهای کمیته سیاست خارجی گفتگو میکرده است، اشاره کرده است که: اگر ایران با ایجاد اقدامات اعتماد ساز، بتواند نگرانی ها در باره برنامه هسته ای خود را کاهش دهد، میتواند انتظار برداشته شدن تعداد محدودی از تحریم ها را داشته باشد.

شرمن همچنین از تعطیلی کنگره آمریکا انتقاد کرده است و گفته: این تعطیلی منجر به آن میشود که تاثیرات منفی بر تصویب تحریم های شکننده بر علیه ایران به وجود آید. وی به سناتورها اعلام کرده است: به شما اطمینان میدهم همچنان که در مذاکرات به دنبال یک راه حل اساسی هستیم، به تحریم های شکننده بر علیه ایران نیز ادامه دهیم. اما این تعطیلی منجر به آن شده است که توان ما برای فشار از طریق تحریم ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

روزنامه گاردین با اشاره به بخشی از سخنان وندی شرمن، پیرامون احتمال برداشته شدن تحریم ها اشاره کرده است: شرطی که وندی شرمن برای ایران گذاشته – برداشته قدمهای اعتماد سار در برنامه هسته ای – یک شرط اساسی است، اما رئیس جمهور آمریکا نیزمند یک تعلیق اساسی در تحریم ها است تا بتواند انگیزه مناسبی را به ایران بدهد.

گاردین نوشته: این در حالی است که «کله شق» های کنگره درحال حاضر تمایلی به این رویه ندارند. دو ماه قبل کنگره یک طرح تحریمی جدید و سخت را بر علیه ایران تصویب کرد، روزنامه گاردین نسخه ای از یک طرح دیگر را به دست آورد که به آمریکا اجازه میداد تا برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران از نیروی نظامی نیز استفاده کند.

به گفته گاردی در بخشی از این طرح آمده بود: ایالات متحده کاملا قادر و آماده به استفاده از نیروی نظامی بر علیه ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی است. ترنت فرانکس که تدوین گر این طرح بوده است در خصوص آن گفته بود: این طرح دست رئیس جمهور آمریکا را برای مذاکرات باز خواهد گذاشت و این اطمینان را حاصل خواهد کرد که در مذاکرات به توافق «بد» نخواهیم رسید. زیرا یک توافق بد خیلی بدتر از عدم توافق است.

اما برداشته شدن تحریم ها در این میان آن چیزی است که سناتورهای محافظه کار آمریکایی آن ا نمیپذیرند و این موضوعی است که برداشته شدن تحریم ها را از سوی دولت آمریکا کمی با چالش مواجه میکند. اینکه آیا اوباما خود توان برداشتن تحریم از روی ایران را دارد؟

چندی پیش یکی از مقامات دیپلماتیک اعلام کرده بود که دولت آمریکا کنترل کاملی بر «بخش مهمی» از تحریم های ایران دارد تا بتواند با برداشتن آنها انگیزه لازم به یاران را بدهد. این مقام گفته بود: اگر دولت آمریکا احساس کند که باید چیزی پیشنهاد دهد، این امکان را دارد و قدرت عمل به آن را نیز دارد. کنگره تنها تصمیم خواهد گرفت که چگونه تحریم هایی که تصویب کرده است را اداره کند.

با این حال دقیقا مشخص نیست که اگر سخنان وندی شرمن در خصوص برداشته شدن تحریم ها جدی بوده باشد، کنگره آمریکا و محافظه کاران و اصولگرایان آن در برابر یک چنین تصمیماتی چه واکنشی از خود نشان خواهند داد.


نظر شما :