کری عدم تعامل با ایران را اشتباه دیپلماتیک دانست

۱۱ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۹۲۲۳۶۷ سرخط اخبار

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: نیازمودن تمایل ایران به پذیرش و اجرای درخواست های بین المللی در باره برنامه هسته ای این کشور، بدترین اشتباه دیپلماتیک خواهد بود.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، کری در نخستین واکنش آشکار خود از هنگامی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد هشدار داد که آمریکا و غرب نباید به ایران اعتماد کنند، گفت: آمریکا و غرب با دیپلماسی لبخند حسن روحانی رییس جمهوری جدید ایران فریب نخواهند خورد. آمریکا صرفا به ظاهر هرگونه پیشنهاد ایران توجه نخواهد کرد و ایران باید اثبات کند که برای ساخت سلاح هسته ای تلاش نمی کند.

کری در توکیو پس از ملاقات با وزیران امور خارجه و دفاع ژاپن، به همراه چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا، گفت: ما تعهدی داریم و نیازمودن هرگونه احتمالی در باره توانایی دستیابی به آن، پیش از آنکه خواستار دست زدن به اقدام نظامی شویم، خطای دیپلماتیک خواهد بود.

با این حال کری تاکید کرد که تمایل ظاهری روحانی برای برقراری تماس با نگاه بسیار نقادانه و دقیق بررسی خواهد شد.

کری گفت: ما آشکارا گفته ایم که هیچ چیزی را بر اساس ظاهر آن قضاوت نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال اضافه کرد: من به (بنیامین) نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین اشغالی اطمینان می دهم که هیچ یک از تصمیم های ما صرفا بر اساس اعتماد نخواهد بود. بلکه بر اساس مجموعه ای از گام ها و اقدامات تضمین کننده برای همه ما خواهد بود.

کری که روز دوشنبه با نتانیاهو ملاقات کرد، گفت که به گمان وی نتانیاهو از تلاش آمریکا برای تعامل با ایران انتقاد نمی کند، بلکه در باره این احتمال هشدار می دهد که ممکن است روحانی جدی نباشد.

به گفته کری، آمریکا با این ارزیابی موافق است.

کلید واژه ها: نتانیاهو


نظر شما :