ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از نتایج صفر مذاکرات اوباما و نتانیاهو تا نان‌ پختن دیوید کامرون

۱۱ مهر ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۲۲۳۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نتایج صفر مذاکرات اوباما و نتانیاهو، هشدار طارق الهاشمی به اتحادیه عرب درباره نزدیکی ایران و امریکا، 15 سال حبس برای چهار شهروند بحرینی، نان پختن دیوید کامرون و خرید واشنگتن پست توسط آمازون از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از نتایج صفر مذاکرات اوباما و نتانیاهو تا نان‌ پختن دیوید کامرون

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

نتایج صفر مذاکرات اوباما و نتانیاهو

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از رسانه های اسرائیلی نوشته است، به رغم این که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل لحن تندی در قبال ایران به کار برد و گفت که گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است اما مذاکرات دو طرف در نهایت نتیجه ای جز "صفر" نداشته است.

بنا به این گزارش مذاکرات نتانیاهو با اوباما بر سر پرونده هسته ای ایران که محور اصلی مذاکرات دو طرف بود هیچ نتیجه ای در بر نداشته و این مساله دلیل اصلی اظهارات نتانیاهو در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل که تهدید کرد در صورتی که اسرائیل در حمله به ایران تنها باشد به تنهایی وارد عمل خواهد شد، بود.

 

بان کی مون: منافقین باید فورا از عراق بروند

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در دیدار با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، بر ضرورت اخراج نیروهای منافقین از عراق تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری مواطن نیوز، بر اساس بیانیه رسمی دفتر بان کی مون او از دولت عراق خواست که هرچه سریع تر نتایج تحقیقات درباره حوادث اردوگاه اشرف را اعلام کند و در اختیار مجامع بین المللی قرار دهد.

وی تاکید کرد که ساکنان اردوگاه لیبرتی باید هر چه سریع تر به خارج از عراق منتقل شوند.

 

هشدار الهاشمی به اتحادیه عرب درباره نزدیکی ایران و امریکا

طارق الهاشمی، معاون محکوم به اعدام رئیس جمهور عراق، به کشورهای عربی و اتحادیه عرب بابت نزدیک شدن ایران به ایالات متحده هشدار داد و آن را خلاف مصالح عرب دانست.

به گزارش سومریه نیوز، او در مقاله ای که در پایگاه رسمی خود منتشر کرده مدعی شد که طرف غربی نرمش بی سابقه ای در برابر فعالیت های هسته ای ایران نشان داده است که مابه ازای آن ادامه یافتن قدرت نظام "فاشیستی" در سوریه و مسکوت گذاشتن پرونده سلاح شیمیایی در این کشور است.

او خواستار بررسی جدی و دقیق این موضوع از سوی کشورهای عربی و موضع گیری متحد این کشور در قبال این تحولات شده است و پیش بینی کرده که در صورت نزدیک تر شدن ایران به ایالات متحده دخالت های این کشور در اوضاع کشورهای عربی افزایش یابد.

 

15 سال حبس برای چهار شهروند بحرینی

یک منبع قضایی در  بحرین اعلام کرد که دادگاه جنائی این کشور روز چهارشنبه چهار شهروند بحرینی را به اتهام دست داشتن در انفجار بمب در یک محله ثروتمندنشین منامه به 15 سال حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع آگاه می گویند که این احکام در حالی صادر شده اند که دو نفر از متهمان پرونده همچنان متواری هستند.

به ادعای دادستانی کل بحرین این چهار نفر متهم به تاسیس گروهی تروریستی و آغاز عملیاتی برای ترور افراد و انجام انفجار در مناطق مختلف شده اند.

 

بازگشت تولیدات نفتی لیبی به اندازه طبیعی

عبدالباری العروسی، وزیر نفت لیبی اعلام کرد که تولید نفت لیبی 700 هزار بشکه در روز افزایش داشته و به زودی این کشور می تواند از تمام ظرفیت خود برای تولید نفت استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، العروسی گفت بدترین زمان تعطیلی در تولید نفت از زمان جنگ 2011 تا کنون مربوط به ماه گذشته میلادی بود که کارکنان شرکت نفت دست به اعتصاب زده بودند که این مساله باعث شد تا تولید نفت 200 هزار بشکه در روز کاهش یابد و 5 میلیارد دلار از واردات نفتی خود را از دست بدهد.

وی اعلام کرد، در آینده ای بسیار زود لیبی خواهد توانست 1.6 میلیون بشکه نفت در روز تولید کند.

 

کامرون نان می پزد

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در منچستر و در آستانه کنگره سالانه حزبش، حزب محافظه کار، گفت که به هیچ وجه نان از بیرون نمی خرد و نان را در خانه خودش می پزد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در جمع اعضای حزبش گفت که برای همین از قیمت نان خبر ندارد و نمی داند که باید چه نرخی برای این محصول تعیین کرد.

این در حالی است که نان جزء کالاهای اساسی در انگلیس محسوب می شود که نقش اساسی در زندگی شهروندان دارد و اعلام قیمت آن برای مردم حیاتی است.

کامرون همچنین گفت که همیشه آرد را از دایره انتخاباتی اش در جنوب انگلیس تهیه می کند و در خانه از طریق فر خانگی نان می پزد و برای همین نمی داند قیمت نان در بازار چقدر است.

 

تلاش کنیا برای ارتباط با سومالی

اوهورو کینیاتا، رئیس جمهوری کنیا خواستار حل مشکلات کشورش با کشور سومالی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تقاضا زمانی مطرح می شود که کنیا یک هفته پیش شاهد گروگانگیری در مرکز خریدی در نایروبی بود که باعث کشته شدن حداقل 67 نفر و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد. در آن موقع گفته شد که گروگانگیرها عضو گروه شبه نظامی الشباب، وابسته به القاعده هستند که از سومالی وارد کنیا شدند.

الشباب اعلام کرده است در صورتی که کنیا نیروهای خود را از سومالی خارج نکند، باز هم شاهد حوادث تروریستی خواهد بود. به رغم این تهدید رئیس جمهوری کنیا گفته است که نیروهای این کشور در قالب نیروهای حافظ صلح به فعالیت خود در سومالی ادامه می دهند و حاضر است با دولت سومالی همکاری کرده و اختلافات خود را با آن حل و فصل کند.

 

خسارت 16.5 میلیارد دلاری سوریه

وائل حلقی، نخست وزیر سوریه اعلام کرد که برآوردهای اولیه حاکی از آن است که درگیری های داخلی در سوریه تا کنون حداقل 16.5 میلیارد دلار خسارت به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خسارت ها شامل بخش های خصوصی و دولتی می شود و شامل 30 ماه درگیری های موجود در سوریه می شود.

حلقی همچنین گفت سوریه برای جبران بعضی از خسارت هایش از برخی کشورهای دوست کمک دریافت می کند و تلاش دارد تا نیازهای استراتژیک کشور را به کمک دوستانش رفع کند.

 

ادغام بورس های اوظبی و دبی

منابع آگاه اعلام کردند که مقام های ابوظبی کارشناسان جدیدی را به استخدام گرفته اند تا چگونگی ادغام بورس های ابوظبی و دبی را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام های اماراتی انتظار دارند که با ادغام این دو بازار بورس بتوانند سرمایه گذاران بیشتری را به امارات بکشانند و به این ترتیب سرمایه گذاری های خارجی را در کشور افزایش دهند.

پیش از این در سال های 2009 و 2010 نیز این دو بازار بورس رایزنی هایی را برای ادغام با یکدیگر انجام داده بودند که در آن موقع هدف از آن کمک بورس ابوظبی به بورس دبی برای پرداخت بدهی هایش بود.

 

موسس آمازون واشنگتن پست را خرید

جف بیزوس، موسس شرکت آمازون با پرداخت 250 میلیون دلار واشنگتن پست را خرید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه واشنگتن پست 136 سال قبل راه اندازی شده و نزدیک به 80 سال متعلق به خانواده گراهام بوده است.

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای رسما اعلام کرد که سهام این روزنامه را به طور کامل جفری بی بیزوس خریداری کرده است.

این روزنامه در ماه گذشته میلادی 49 میلیون دلار خسارت پرداخت کرده بود.

واشنگتن پست در حال حاضر با افت شدید تیراژ دست و پنجه نرم می کند. تیراژ این روزنامه 447700 نسخه در روز است در حالی که این رقم بیست سال پیش 800 هزار نسخه در روز بوده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کنیا سومالی واشنگتن پست فرانسه لیبی


نظر شما :