دموکرات ها و فرصتی به نام تعطیلی دولت

۰۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۲۲۲۷۴ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: دموکرات ها به شدت به دنبال بهره برداری از اقدام جمهوری خواهان به منظور تعطیل کردن دولت هستند. این یکی از بهترین شانس های دموکرات ها بری حفظ اکثریت سنا یا حتی به دست آوردن مجدد اکثریت مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره ای کنگره می باشد. مقامات کاخ سفید و دیگر دموکرات ها مشغول تماشای اختلاف ها و استراتژی ها متفاوت جمهوری خواهان هستند و عجله ای برای مذاکره درباره ی جلوگیری از تعطیل شدن دولت ندارند.

در عوض آنها به جمهوری خواهان حمله می کنند و به آنها برای تصمیم گیری فشار می آورند که یا تصمیمی بگیرند که دست دولت را باز بگذارد و دموکرات ها از آن نفع می برند یا این که دولت را تعطیل کنند. استراتژی کلیدی دموکرات ها این است که آنها معتقدند تعطیل کردن دولت می تواند همانند سال 1995 و 1996 باشد که در آن زمان هم تعطیل کردن دولت توسط جمهوری خواهان اتفاق افتاد و افکار عمومی به شدت علیه جمهوری خواهان شد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ی سابق و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در این رابطه می گوید « اگر جمهوری خواهان بخواهند دولت را تعطیل کنند، این برای دموکرات ها بدترین چیز نیست. ما قبلاً هم با این موضوع روبه رو شدیم و دیدیم که این اقدام برای کارشکنان هیچ سودی نداشت»

در نتیجه تعدادی از دموکرات ها از فیلیباستر سناتور تد کروز (جمهوری خواه از تگزاس) استقبال کردند، سناتور کروز هفته ی گذشته به منظور کاهش سرعت برنامه ی بودجه ی دموکرات ها و لغو قانون بیمه درمانی اوباما در صحن سنا فیلیباستر انجام داد. جمهوری خواهان مجلس نمایندگان هفته ی گذشته بودجه ی قانون بیمه درمانی اوباما را لغو کردند. فیلیباستر کروز با مخالفت سناتورهای جمهوری خواه روبه رو شد و صبح چهارشنبه پایان یافت، دلیل مخالفت سناتورها با آن، این بود که این فیلیباستر در راستای هدف دموکرات ها بود. چون دموکرات ها به دنبال مقصر جلوه دادن جمهوری خواهان هستند.

کنگره باید تا پایان امشب لایحه بودجه را تصویب کند، وگرنه بسیاری از آژانس ها و وزارت خانه ها بودجه ی لازم را ندارند و تعطیل می شوند. مرحله نهایی مباحثات که یک نقطه شروع بحث برانگیز خواهد بود، احتمالاً در ماه آینده بر سر بالا بردن سقف بدهی های فدرال رخ خواهد داد.

با در پیش بودن انتخابات میان دوره ای کنگره در سال آینده، دموکرات ها به دنبال یک تولد سیاسی هستند. کاندیداهای دموکرات در مناطق رقابتی، نمایندگان و سناتورهای جمهوری خواه را، که رای مثبت به لغو قانون بیمه درمانی اوباما دادند و موجب تعطیل شدن دولت شده اند را به چالش خواهند کشید و با استفاده از تبلیغ های تلویزیونی این نقطه ضعف آنها را نشان خواهند داد.

نماینده استیو ایزرائیل (دموکرات از نیویورک) رئیس کمیته انتخابات کنگره دموکرات ها در این رابطه می گوید «ما قصد داریم تا انتخابات 2014 را تبدیل به رفراندومی میان جمهوری خواهان تندرو و رهبرانی با راه حل های منطقی کنیم. این اقدام یک مسیر برای پیروزی ما به وجود خواهد آورد»

اما استراتژیست های جمهوری خواه معتقدند که دموکرات بیش از اندازه به موفقیتشان امید دارند. آنها می گویند که دموکرات ها هم مشکلات خودشان را دارند، بیمه درمانی و مخالفت افکار عمومی با آن، یکی از مشکلات آنها می باشد.

منبع: واشینگتن پست


نظر شما :