نتانیاهو نمی تواند جلوی اوباما را بگیرد

۰۸ مهر ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۲ کد : ۱۹۲۲۲۲۵ سرخط اخبار

پایگاه صهیونیستی «دبکا» در گزارشی با اشاره به سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا، نوشته است نتانیاهو نباید انتظار داشته باشد که بتواند در ملاقات با اوباما وی را از تلاش برای دستیابی به توافق هسته ای با تهران بازدارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در آستانه دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، پایگاه صهیونیستی «دبکا» در گزارشی به نتانیاهو توصیه کرده انتظار نداشته باشد که اوباما از مسیر دیپلماسی در مواجهه با برنامه هسته ای ایران عقب بنشیند.

دبکا می نویسد: با وجود آنکه دیدار رودرروی نتانیاهو و اوباما برای دو طرف با ارزش است، نخست وزیر نباید انتظار داشته باشد که بتواند رئیس جمهور اوباما را از تلاش خود برای دستیابی به توافق هسته ای با تهران بازدارد. او در بهترین حالت باید امیدوار باشد که آمریکا اعلام کند هر اطلاعات جدیدی که وی ارائه کند، به دقت مورد بررسی قرار گیرد. اما وی به دو دلیل نمی تواند نسبت به تغییرات اساسی امیدوار باشد:

1. اوباما دیگر نمی تواند خود را از مسیری که وارد آن شده، خارج کند، چراکه او این هدف را در سر می پروراند که بتواند به همه اثبات کند که مشکلات بین المللی بدون استفاده از قوای نظامی و با به کارگیری دیپلماسی و مذاکره قابل حل است.

2. اوباما تنها پس از آنکه توانست «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را متقاعد کند که قصد ندارد اشتباهی را که در سال 2011 در لیبی مرتکب شد، تکرار کند، توانست مشکل بزرگ دستیابی به توافق با روسیه در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه را حل کند.

دبکا در ادامه تاکید کرده است که «اکنون نوبت آن است که واشنگتن، مسکو و تهران همراستا با هم به توافقی در مورد برنامه هسته ای ایران دست یابند».

این پایگاه در ادامه مدعی شده است که تهران اکنون تلاش می کند تا از میل واشنگتن و مسکو برای دستیابی فوری به توافقی هسته ای با ایران، به نفع خود استفاده کند و این توافق را به نفع خود تمام کند.

دبکا می افزاید: ممکن است نتانیاهو بار دیگر از اوباما بشنود که آمرکیا همچنان به وعده خود برای توقف برنامه هسته ای ایران و خروج اورانیوم غنی شده از این کشور، پایبند است، اما وی درخواهد یافت که اوباما و پوتین بعد از کنار زدن اسرائیل، با سرعت سرسام آوری (به سمت توافق با ایران) حرکت می کنند. به احتمال بسیار زیاد، مذاکرات پشت پرده با ایران و همچنین مذاکرات روز 15 اکتبر (23 مهر) با گروه 1+5، به نتایجی حاصل می شود که برای اسرائیل غیرقابل قبول است.

این پایگاه که پیشتر هم مدعی شده بود ایران و آمریکا در مذاکرات غیرعلنی در مورد موضوع هسته ای تقریبا به توافق رسیده اند، بار دیگر در این مورد نوشته است: ایران و روسیه در مسیر دستیابی به توافق امتیازاتی می دهند، اما آمریکا نیز امتیاز خواهد داد و در این روند بحث غنی سازی اورانیوم مشکل ساز خواهد بود، مگر اینکه واشنگتن در این مورد با آن ها به توافق برسد. اوباما پیش از این در تماس های محرمانه خود با تهران، به بخش بزرگی از این توافق دست یافته است.

کلید واژه ها: نتانیاهو


نظر شما :