کنگره؛دولت را در آستانه تعطیل شدن قرار داد

۰۷ مهر ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۰ کد : ۱۹۲۲۱۷۳ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: مشاورین رهبران مجلس نمایندگان و سنا از هر دو حزب به این نتیجه رسیده اند که دولت برای اولین بار در طی 17 سال گذشته، صبح سه شنبه با تعطیل شدن مواجه شده است. آن طور که مشاورین متوجه شده اند، هنوز هم زمان برای جلوگیری از وقوع چنین بن بستی وجود دارد، مگر این که تغییر چشمگیری به وجود آید. رقابت دو حزب بر سر مسئله ی بودجه می تواند منجر به تعطیل شدن دولت شود.

در جلسه ی امروز جمهوری خواهان که پشت درهای بسته انجام شد، جان بینر (جمهوری خواه از اوهایو) رئیس مجلس نمایندگان و معاونینش هنوز نتوانسته اند به فرمولی برای بازگشایی مجدد دولت بعد از تعطیلی احتمالی آن برسند. هنوز معلوم نیست مجلس نمایندگان در این باره چه تصمیمی می گیرد.

در روزهای گذشته تماس هایی بین رهبران جمهوری خواه و دموکرات و مشاورین ارشد آنها انجام شده است، اما مذاکره و نشانه ای از این که مذاکره ای آغاز شود وجود نداشته است. هردو طرف احساس می کنند که توانسته اند موضع خود را به طرف دیگر منتقل کنند، و در حال حاضر تمایلی به دادن امتیاز ندارند.

منابع نزدیک به جمهوری خواهان ارشد می گویند که آنها به دنبال فرستادن لایحه ی بودجه به سنا هستند، اما این اقدام موجب توقف مباحثات در این رابطه نخواهد شد. بدون تصویب لایحه یک هفته ای بودجه مدنظر بینر، سناتور هری رید (دموکرات از نوادا) و کاخ سفید، دولت بدون هیچ گونه اقدام موثری صبح سه شنبه تعطیل خواهد شد. جمهوری خواهان به دنبال این هستند که لایحه ی 986 میلیون دلاری دو ماهه را که سنا روز جمعه تصویب کرد، را مورد بررسی مجدد قرار دهند و بخش های جدیدی را به آن اضافه کنند و سپس لایحه را به سنا برای تصویب برگردانند.

گزینه های مدنظر آنها، شامل به تعویق انداختن یکساله ی اجرای قانون بیمه درمانی اوباما است که در سال 2010 تصویب شده بود و پایان دادن به کمک های درمانی دولت به قانون گذاران و کارمندان آنها، حذف مالیات بر ادوات پزشکی  که به تامین بودجه ی قانون بیمه درمانی اوباما کمک می کرد یا حذف پرداخت های صورت گرفته توسط هیئت های مستقل مشاورین که یک طرح جنجالی برای پایین نگه داشتن هزینه های مدیکر بود، می شود.

هری رید به بینر هشدار داده است که هرگونه لایحه ی بودجه ی پیشنهادی که در آن قانون بیمه درمانی اوباما مسدود شده باشد را رد می کند. رید می تواند هرگونه لایحه ی مجلس نمایندگان را که در آن قسمتی از قانون بیمه درمانی اوباما حذف شده باشد را رد کند، وی این کار را با یک اکثریت معمولی آرا هم می تواند انجام دهد. رید در کنفرانس خبری اش بعد از رای گیری روز جمعه گفت «ما هر چیزی را که درباره قانون بیمه درمانی اوباما باشد را قبول نمی کنیم، برای هر چیزی زمان و مکان وجود دارد و الان زمان و مکان این کار نیست»

باراک اوباما هم به جمهوری خواهان این گونه هشدار داده است که «درباره ی این که چه کسی از کار شما آسیب می بیند فکر کنید. این کار همانند پرت کردن یک آچار به سمت اقتصاد در حال بهبود است»

 

منبع: پولیتیکو


نظر شما :