ابراز شگفتی وستروله از لحن جدید ایران

۰۵ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۲۲۰۱۷ سرخط اخبار

دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک پس از یک ساعت مذاکره پایان یافت.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارش با وزیران خارجه عضو 1+5 و مذاکرات با آن ها در نشست مطبوعاتی کوتاهی با بیان این که مذاکرات ایران و 1+5 سازنده بود، گفت که ملاقات کوتاهی در حاشیه این نشست با جان کری، وزیر خارجه آمریکا داشته است.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارش با وزیران خارجه عضو 1+5 و مذاکرات با آن ها در نشست مطبوعاتی کوتاهی خاطرنشان کرد در این نشست بر ضرورت رفع نگرانی ها و احقاق حقوق مردم ایران تاکید کردیم.

 

او افزود: دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی مورد تاکیدمان قرار گرفت و امیدواریم با برخورد مثبت همه طرف ها شاهد شکل گیری راه حل مورد قبول دو طرف باشیم تا بتوانیم کار را به پیش ببریم و پرونده هسته یی به زودی حل شود، پرونده ای که هیچ ضرورتی برای وجودش نبود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد دیدارش با وزیر خارجه آمریکا گفت: گفت وگوی کوتاهی داشتیم که در دیدارهای بین المللی انجام این گفت وگوها و دیدارها معمول است و در آن بر ضرورت و اهتمام ویژه برای رسیدن به راه حل تاکید کردیم و انتظار می رود که بتواند مناقشات را در زمان مناسب حل کند.

 

ظریف با بیان اینکه تاکید کردیم که ما به تعهداتمان پایبند هستیم، افزود: آمریکایی ها باید به تعهداتشان عمل کنند و به دنبال راه حل باشند و در سیاست خارجی خود از هوشیاری و آینده نگری استفاده کرده و حقوق مردم ایران را در نظر بگیرند.

 

وزیر امور خارجه اضافه کرد: جان کری در این نشست از عزم اوباما برای پایان دادن به مساله هسته یی ایران سخن گفت.

 

وی گفت: امیدواریم بتوانیم این حرف های مثبت را که در این مذاکرات شنیده شد، با دقت و هوشیاری در آینده به پیش ببریم و زمینه را برای حل مشکلات ایران فراهم کنیم.

 

ظریف تاکید کرد: تحریم ها باید به تدریج که جلو می رویم رفع شود و در قدم آخر همه تحریم ها به طور کامل چه تحریم های یک جانبه، چه تحریم های چند جانبه لغو شوند.

 

وزیر امور خارجه یادآور شد: این اقدام در کوتاه ترین زمان باید صورت گیرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که نشست ژنو در سطح وزیران خارجه کشورها خواهد بود؟ گفت: خانم اشتون در این نشست حضور خواهد داشت این که چه کسی به نمایندگی از شش کشور حضور داشته باشد را در آینده اطلاع رسانی می کنیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: اشتون اعلام کرد که قدرت های جهانی برای برگزاری مذاکرات هسته یی اساسی در تاریخ (23 و24 مهر) 15 و 16 اکتبر در ژنو به توافق رسیدند.

اشتون در یک نشست خبری اعلام کرد که مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 مهم و قابل توجه بود و زمینه را برای دور جدیدی از مذاکرات درباره برنامه هسته یی ایران در ماه آینده فراهم کرده است.

او گزارش دادکه همه کشورهای دخیل در مذاکرات موافقت کردند" با یک جدول زمانی جاه طلبانه پیش بروند."

هم چنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اشتون ملاقات روز پنج شنبه را مثبت دانست و گفت که وزیران امور خارجه گروه 1+5 که در این مذاکرات بی سابقه در سازمان ملل شرکت داشتند از تهران خواستند که پیش از گفت وگوهای ماه آینده، به پیشنهاد های آن ها پاسخ دهد.

هم چنین خبرگزاری رویترز به نقل از رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران گزارش داد: ما گفت وگویی درباره این که چگونه می توانیم یک جدول زمانی جاه طلبانه را پیش ببریم تا ببینیم می توانیم به پیشرفت دست یابیم، داشتیم .

 

وی این ملاقات را مهم و پرانرژی توصیف کرد.

 

اشتون گفت که "نشست ژنو در 15 و 16 اکتبر ادامه نشست امروز خواهد بود و امیدواریم این روند را به پیش ببرد."

 

نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران افزود: ما می خواهیم زمانی که در ژنو داریم صرف تبدیل آن به جزییات عملی کنیم. من نسبت به آن چه می توانیم انجام دهیم نگرش جاه طلبانه ای دارم ولی همه می دانیم که باید بسیار عملی و منطقی باشیم.

به گزارش بی بی سی پس از این جلسه ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: شروع خوبی بود ولی هنوز زود است که آن را یک پیشرفت عمده بخوانیم.

هم چنین آسوشیتدپرس گزارش داد: ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نیز پس از این دیدار گفت که " یک بهبودی بزرگ در لحن و روح" محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مشاهده شد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که در حاشیه این جلسه با محمدجواد ظریف دیدار داشته است.

کری هم این جلسه را سازنده خواند. وزیر امور خارجه آمریکا پس از مذاکرات هسته یی در نیویورک گفت که از لحن مثبت جدید ایران در مذاکرات درباره برنامه هسته یی اش خشنود است.

 

جان کری در عین حال گفت که یک دیدار با محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران نمی تواند نگرانی های بین المللی درباره اهداف هسته یی ایران را رفع کند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از جان کری روز پنج شنبه گزارش داد: " ایران باید تمایلش به شفاف سازی درباره برنامه هسته یی اش را با اعمالش نشان دهد."

 

وزیر امور خارجه آلمان نیز پس از پایان نشست ایران و 1+5 در نیویورک، تاکید کرد که پنجره فرصت ها برای حل صلح آمیز موضوع هسته یی ایران باز شده است.

 

گیدو وستروله روز پنج شنبه گفت که دیدار وزیران امور خارجه 1+5 با همتای ایرانی شان (لحن، فضا و روح) بسیار متفاوت نسبت به آن چه این گروه به آن عادت داشت صورت گرفت و پنجره فرصت برای حل صلح آمیز این وضعیت باز شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وستروله در عین حال هشدار داد که اعمال و کردار ایران باید با گفتارش مطابقت داشته باشد.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: کلمات به تنهایی کافی نیستند آن چه مهم است اعمال و نتایج ملموس است. جزییات بسیار مهم هستند، به همین دلیل لازم است که ما خیلی زود مذاکرات اساسی و جدی داشته باشیم.

وزیران خارجه ایران و شش کشور در نیویورک بامداد جمعه با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند.

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه، سیدعباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه و محمدنیا، مشاور حقوقی وزیر خارجه، و حمید بعیدی نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین المللی وزیر خارجه در مذاکرات امروز ظریف را همراهی کردند.

امیری یکی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون از دیگر اعضای تیم ایران بودند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین در این نشست به همراه کاترین اشتون حضور داشتند.

کلید واژه ها: ژنو نیویورک تحریم هسته یی ایران


نظر شما :